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자동차 정비사의 작업평가와 근골격계 증상

DC Field Value Language
dc.contributor.author최원석-
dc.date.accessioned2015-11-21T06:27:18Z-
dc.date.available2015-11-21T06:27:18Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/122173-
dc.description산업보건학과/석사-
dc.description.abstract[한글] 본 연구는 비정형적인 작업이 이루어지는 자동차 정비 공장 근로자의 근골격계 증상과 위험 요인을 알아보기 위하여 서울에 소재한 3개 자동차 정비 공장 근로자 150명을 대상으로 인간공학적 작업평가와 설문조사를 실시하고 개선방안을 제시하였다. 인간공학적 작업분석의 도구는 REBA (Rapid Entire Body Assessment)였으며 다음과 같은 결과를 얻었다. 인간공학적 작업 분석 결과 트렁크 바닥 판넬 교환과 리어 바닥 판넬 교환, 사이드씰 판넬 교환 작업에서 11점, 샌딩 작업과 크로스 멤버 교환, 실린더 헤드 교환, 파워 스티어링 링키지 교환, 엔진 오버홀(overhaul) 작업이 10점, 퍼티 작업이 7점, 리어 휀더 교환 작업이 6점, 도장 작업과 타이어 교환 및 위치 교환이 4점 등 이었다. 판금반과 도장반은 과도하게 허리를 숙이거나 다리를 쪼그리고 앉는 작업 자세에 의해 REBA점수가 높게 평가되는 경우가 많았으며, 일반 정비반은 자동차 하체에서 작업함으로써 허리와 목이 뒤로 젖혀지고 어깨가 들리며 팔을 뻗는 부담 동작에 의해 REBA점수의 상승을 유발하였다. 연구 대상자의 근골격계 증상 호소 부위는 어깨(20.0%), 등/허리(18.7%), 다리/발(16.7%), 손/손목(14.0%), 팔/팔꿈치(11.3%), 목(10.7%) 순이었으며, 한 가지 이상 신체 부위에서 증상을 호소하는 근로자는 36.0%이었다. 증상 호소에 영향을 주는 요인은 근무기간과 작업강도로써, 근무기간에서는 10년 이상과 5~10년 미만의 근로자 증상 호소가 5년 미만의 근로자에 비해 0.3배, 0.16배로 증가하였다. 작업강도에서는 약간 힘듦과 매우 힘듦으로 느끼는 근로자의 증상 호소가 견딜만함으로 느끼는 근로자에 비해 4.12배, 11.18배로 증가하였다. 이상의 결과 자동차 정비사의 작업은 위험단계가 높은 작업이 많으나, 다른 자동차 관련 제조업에 비해 근골격계 질환 증상 호소가 낮았고, 근무기간이 짧을수록 증상 호소가 높았다. [영문]This research was conducted to study ergonomic work evaluation and musculoskeletal symptom prevalence of car mechanics, which was made on 150 workers of three car service stations in Seoul. The research tool used for ergonomic analysis was REBA (Rapid Entire Body Assessment) and KOSHA CODE H-30-2003 for musculoskeletal symptom prevalence. The results are as follows; The REBA scores were 11 in trunk panel replacement, rear body panel replacement and side seal panel replacement; 10 in sanding, cross member replacement, cylinder head replacement, power steering linkage replacement and engine overhaul; 7 in putty work; 6 in rear fender replacement; 4 in painting, tire replacement and balancing. The REBA scores of sheet metal workers and painting workers attend to be high due to their waist over-bending and squatting position. Similarly, in the case of general repair and maintenance workers conducting in lower parts of cars, The REBA scores were raised because their waist and neck were bent backwards, their shoulders were raised, and their arms had to be extended. The rate of musculoskeletal symptoms were as follows: shoulders (20.0%), back/waist (18.7%), legs/feet (16.7%), hands/wrists (14.0%), arms/elbows (11.3%), and neck (10.7%). 36.0% of workers complained of multiple pains. The two major factors affecting musculoskeletal symptom were employment period and work intensity. Car mechanics who have worked more than 10 years and those who have worked from 5 to 10 years were respectively 0.3 times and 0.16 times more likely to complain of pain than those who have worked less than 5 years. Car workers who thought their works were "moderately difficult" and "very difficult" were respectively 4.12 times and 11.18 times more likely to complain of pain than workers who though their works were "tolerable." The result showed that car mechanics report the low symptom prevalence in spite of their high REBA scores and those shorter employment period were more likely to complain of pain.-
dc.description.statementOfResponsibilityopen-
dc.publisher연세대학교 보건대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title자동차 정비사의 작업평가와 근골격계 증상-
dc.title.alternativeErgonomic work evaluation and musculoskeletal symptom prevalence of car mechanics-
dc.typeThesis-
dc.contributor.alternativeNameChoi, Won Suck-
dc.type.localThesis-
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis

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