본 연구에서는 우리나라의 지역사회정신보건서비스 전달체계의 수립을 위한 정책 방향을 모색하기 위하여 문헌고찰을 통하여 지역사회정신보건서비스에 관한 이론적 배경, 우리나라 지역사회정신보건서비스의 현황 및 문제점, 일부 선진국의 지역사회정신보건서비스 전달체계를 검토함으로써 정신보건서비스체계 개선을 위한 시사점과 향후 발전방향을 위한 정책적 함의를 제시하고자 하였다.
우선, 지역사회정신보건서비스에 관한 이론적 배경을 살펴보면 정상화·사회통합·최소한의 규제 이념을 바탕으로 지역사회를 기반으로 정신질환자에 대한 통합적 서비스를 제공함을 의미한다. 이러한 지역사회정신보건체계는 1990년대를 전후하여 서울·경기지역을 중심으로 시범사업 형태로 발전하다가 1995년 정신보건법 제정을 계기로 제도화되었으며, 그 역사가 일천함에도 불구하고 보건소와 정신보건센터를 중심으로 지속적으로 확대되고 있다. 10여년의 짧은 지역사회정신보건의 발전과정에서 수용(입원)위주의 치료에 중점을 둔 지역정신보건서비스 전달체계의 부재와 정신보건센터 및 사회복귀시설의 중복성 그리고 정신보건시설간 프로그램의 획일화 등 여러 가지 문제점이 대두되었다. 또한, 우리나라 지역사회정신보건체계의 문제점을 해결할 수 있는 방안을 마련하기 위하여 1960년대 이후 지역사회정신보건서비스 전달체계를 확립하고 그 국가의 특성을 반영한 정신보건서비스전달체계 모형을 개발한 미국, 영국, 일본의 서비스전달체계를 비교함으로써 우리나라 정신보건정책 수립에 반영할 수 있는 시사점과 정책제언을 도출하였다. 정신보건서비스체계 비교연구를 통하여 도출한 시사점으로는 지역사회정신보건체계 도입 초기에 선진국의 경험에서와 같이 국가의 적극적 개입이 필요하고, 정신질환자의 지역사회 재활을 위하여 참여를 통한 공공·민간부문간의 협조체계를 유지하여야 하며, 지역사회정신보건센터 중심의 서비스 조정과 서비스 제공을 위하여 다양한 전문가로 구성된 다학제적 팀접근방법이 효과적임을 알 수 있었다. 이와 같은 시사점을 바탕으로 우리나라 정신보건서비스체계 발전을 위한 정책적 함의를 아래와 같이 요약할 수 있다.
첫째, 정신보건서비스 전달체계의 확립을 위하여 국가는 정신보건정책목표를 명확하게 설정하고, 정신질환자의 탈시설화와 사회통합을 위한 지역사회내 지지체계를 형성하여야 한다.
둘째, 정신보건서비스체계의 변화를 위해서 지역사회내에서의 정신의료서비스체계와 사회경제적 지지체계를 통해 지역사회 거주를 지탱할 수 있는 유인체계를 구축하고, 정신요양시설의 기능재정립을 위해서는 정신보건법 등의 제도적 변화가 필요하며, 정신질환에 대한 사회적 편견 해소를 위하여 적극 노력하여야 한다.
셋째, 정신보건의료기관간의 역할 분담과 연계체계를 유지하여야 하며, 이를 위하여는 정신보건센터의 역할이 강화되어야 한다.
넷째, 정신질환자의 성공적인 사회재활을 위하여 사회복귀시설을 중심으로 재활프로그램이 강화되어야 하며, 정신보건서비스 전달체계에 지역주민, 자원봉사자, 관계전문가 등 민간부문의 적극적인 참여를 통하여 서비스를 개발·평가함으로써 향후 지역사회 정신보건의 발전방향에 커다란 영향을 미칠 수 있을 것이다.
[영문]The purpose of this study was to suggest a policy to improve a community mental health service delivery system in Korea and to offer some suggestions to enhance mental health service system. To achieve this purpose, this study reviewed previous literatures on community mental health services, and based on the review, examined theoretical background of the system and identified status and problems of Korean community mental health services and the community mental health service delivery systems of some developed countries.
At first, according to theoretical roots of community mental health services, it means the system that provides the mentally handicapped with integral services in the community, based on normalization, social integration, or the concept of the minimum regulations.
The community mental health service system was established in Seoul and Kyunggi province in around 1990s as a pilot project, and in 1995, it was institutionalized with legislation of the Mental Health Act. Even though it has been less than 10 years since its establishment, the system has been gradually expanded centering upon public health centers and community mental health centers. In the process of development of community mental health services, many problems such as the absence of the community mental health service delivery system that provides patients with hospital treatments, overlapping of mental health centers and rehabilitation institutions, and the absence of various program have been appeared./ In addition, to make a suggestion to solve problems of community mental health service system of Korea, this study compared service delivery system of three countries, the U.S, the U.K, and Japan that had established community mental health service delivery system and developed their own models for the system. As a result, this study intended to suggest some implications and policy making proposals that were helpful to establish a policy related to mental health.
Implications investigated through comparative study of mental health service systems were as follows: firstly, Korean government needs to intervene in the system actively, just as developed countries did when they established their systems for the first time. Secondly, national and local management organizations should keep their partnership to help the mentally handicapped to rehabilitate into their community. Thirdly, it is necessary to organize teams consisting of interdisciplinary professionals so that community mental health centers can control contents of services and provide more effective services in their own way.
Based on these implications, this study offers some suggestions to improve mental health service systems in Korea, and they are as follows:/Firstly, to establish a mental health service delivery system, government should set a definite goal of mental health policy and make a plan that supports local communities in order to help the mentally handicapped to rehabilitate and integrate into society.
Secondly, to make changes in mental health service system, it is required to establish a system that encourages people to reside in a community through mental medical service system and social and economic supporting systems in communities. Institutional changes of the Mental Health Act is necessary to reorganize capacity of mental sanatoriums, and all of us make an effort to get rid of social prejudice against mental diseases.
Thirdly, medical institutions for mental health should share their roles and keep their partnership. To do this, the role of community mental health centers should be improved by enhancing various professionals and financial resources.
Finally, programs for rehabilitation should be developed to help the mentally handicapped succeed in rehabilitation. Also local residents, volunteers, and professionals related to the mental health service try to participate in mental health service delivery system and they will have a positive influence on community mental health system by developing various services and or evaluating them.