0 1074

Cited 0 times in

일부 대학생들의 성에 대한 지식, 태도, 경험 및 성교육 요구에 관한 조사 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.author이인숙-
dc.date.accessioned2015-11-20T05:49:14Z-
dc.date.available2015-11-20T05:49:14Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/117788-
dc.description보건간호학과/석사-
dc.description.abstract[한글] 현대를 일컬어 성의 개방화 시대라고도 한다. 이러한 성의 개방화는 최근 날로 증가하는 성범죄와 성병 문제, 혼전 임신으로 인한 유산이나 미혼모 문제를 낳고 있으며 이러한 문제들이 학문을 탐구하는 대학내에서도 점차 늘어나고 있는 추세이다. 따라서 본 연구 는 대학생들이 지니고 있는 성에 대한 지식과 태도, 경험을 조사하고 성교육 요구를 파악하여 앞으로 대학에서의 성교육 실시에 필요한 기초 자료를 마련하기 위해 시도되었다. 본 연구의 대상은 서울시내 대학교 중 일 개 대학교의 남녀 대학생600명을 대상으로 하였으며 이들에게 설문지를 이용하여 1954년 4월 19일부터 4월 25일까지 자료를 수집하였다. 분석된 자료의 결과는 다음과 같다. 1. 대상자들의 성에 대한 지식, 태도, 경험 및 성교육 요구의 실태 1) 성지식 점수는 대체적으로 낮았으며 영역별 성지식 점수에 있어 생식생리에 대한 지식 점수가 가장 높았고 그 다음이 성생리, 성병, 피임의 순인 것으로 나타났다. 2) 성태도 문항 가운데 가장 개방적인 태도를 보인 문항은 '혼전 임신의 책임'이었고 가장 보수적인 태도를 보인 문항은 '여성의 흔외 성교'에 대해서였다. 3) 성경험에 있어서는 자위행위 경험이 있는 학생이 60.9%, 성교31,2%, 피임 18.5%, 성병 3.3%, 강간 7.2%, 임신 4,0%, 유산 2.9% 인 것으로 나타났다. 4) 성교육의 내용으로서 96.4%의 학생이 '남녀의 성심리'를 가장 원하였으며 다음은 피임, 성병, 성윤리, 임신의 순인 것으로 나타났다. 성교육을 실시하는 데에 있어 적합한 시기와 방법으로서는 86.9%가 1학년 때를 원했고 85%가 특강이나 정규 학과목의 형태였으 며 78.8%에서 남녀 혼합 방식으로 성교육을 받기 원하였다. 2. 대상자들의 성에 대한 지식, 태도, 경험과 관련된 요인 1) 성지식은 남학생이 여학생에 비해 높았고 학년이 올라갈수록 높았으며 전문서적을 통해 성지식을 습득한 경우 성지식이 높았다. 2) 성태도에 있어서는 남학생이 여학생에 비해 개방적이었고 부모의 성태도가 개방작인'학생이 전반적으로 개방적인 성태도를 보였다. 3) 성경험은 남학생이 여학생에 비해 많았고 학년이 올라갈수록 많았다. 3. 대상자들의 성에 대한 지식, 태도, 경험간의 관계 1) 성태도에 따른 성지식 점수의 차이는 남성의 혼전 성교에 대해 개방적인 태도를 지닌 학생이 성생리(F=20.9, P<.001)와 성병에 대한 지식점수가 높았다(F=7.59, P<.001). 여성의 혼전 성교와 남성의 흔외 성교에 대해 개방적인 태도를 지닌 학생이 성생리에 대한 지식 점수가 높았으며(F=7.59, P<.001, F=3.68, P<.05), 남성의 흔외 성교에 대해 보수적인 태도를 보인 학생이 생식생리에 대한 지식 점수가 높았다(F=3.31, P<.05). 2) 성경험에 따른 성지식 점수의 차이는 자위, 성교, 피임의 경험이 있는 학생이 성생리(t=-9.69, P<.001, t=-5.26, P<.001, t=-4.92, P<.001)와 성병에 대한 지식 점수가 높았다(t=-5.36, P<.001, t=-5.52, P<.001, t=-4.48,P<.001). 성교와 피임 경험이 있는 학생이 피임에 대한 지식 점수가 높았으며(t=-2,02, P<.75, t=-2.57, P<.01), 임신과 유산의 경험이 있는 학생이 생식생리(t=3.50, P<.01, t=3.41, P<.01)와 성생리에 대한 지식 점수가 높았다(t=3.87, P<.001, t=2.89, P<.01). 3) 성경험과 성태도간에는 자위행위 경험이 있는 학생이 결혼 전 유산(X**2=8.38, P<.05), 남녀의 혼전 성교(X**2=59.35, P<.001, X**2=17.74, P<.001), 남녀의 혼외 성교(X**2=57.53, P<.001, X**2=16.65, P<.001)에 대해 개방적인 태도를 보였으며 성교 경험이 있는 학생이 남녀의 혼전 성교(X**2=75.97, P<.001, X**2=26.68, P<.001), 남녀의 혼외 성교에 대해 개방적인 태도를 보였다(X**2=55.63, P<.001, X**2=10.05, P<.01). 피임 경험이 있는 학생이 결혼 후 유산(X2=7.26, p<,05), 혼전 성교(X**2=37.11, P<.001, X**2=21.15, P<.001), 혼외 성교에 대해 개방적인 태도를 보였으며(X**2=23.10, P<.001, X**2=13.06, P<.01), 임신 경험이 있는 학생이 여성의 혼전 성교에 대해 개방적인 태도를 보였다(X**2=10.99, P<.01). 위의 결과로 보아 성에 대한 지식, 태도, 경험간에는 성경험이 있는 학생이 성지식 점수가 높았고, 개방적인 성태도를 보였다. 그러므로 대학생들을 대상으로 한 성교육은 학년이 올라감에 따라 증가하는 성병, 강간, 임신, 유산 등의 문제를 사전에 예방하기 위한 지식 제공과 더불어 상황에 따른 적절한 의사 결정 능력 및 바람직한 성태도를 지니게 하여 앞으로의 결혼 생활에 긍정적으로 적응할 수 있도록 돕는 방향으로 나아가야 할 것이다. 이를 위하여 교양 교과 과정에서 성교육 교과목의 개설 및 운영은 매우 필요한 과제라고 생각한다. [영문] The purpose of this study was to measure the knowledge, attitude, experience in sex and the needs of sex education for college students in order to provide basic sex education information. For this study, the questionnaires were given to 600 students in the H University of Seoul and collected during the period from April 19 to April 25, 1994. These results were analysed statistically by means of frequency, percentage, t-test, Chi-squire test One-way ANOVA. The results of this analysis are as follows: 1. The sources of sexual knowledge were : friends 46,6%, mass-media 20.6%, expert books 19.4%, teachers 7.3%, and parents 2.4%. 52.8% of respondents first obtained sexual knowledge in middle school. Of the parents' attitude toward sect, 57.6% of respondents were moderately"open", 33.4% closed, and 9.7% had an "open" attitude. 2. The level of knowledge related to sex was relatively low. The level of male students' knowledge was higher than that of female students' related In sexual physiology(P<.001) and venereal disease(P<.001). The level of female students' knowledge was higher than that of male students' about genital physiology(P<.001). The level of male and female students' knowledge about contraceptive methods was especially low. Of the scores related to sexual attitude, 12.1% of the respondents answered 'strongly agree' or 'agree' with male's responsibility for premarital pregnancy; 50,7% of the respondents answered 'strongly agree' or 'agree' with premarital abortion; 40,2% of the respondents answered 'strongly agree' or 'agree' with postmarital abortion; 28.8% of the respondents answered 'strongly agree' or 'agree' with premarital coitus for males; 17.6% of the respondents answered 'strongly agree' or 'agree' with premarital coitus for females: 11.2% of the respondents answered 'strongly agree' or 'agree' with extramarital coitus for males ; 4.8% of the respondents answered 'strongly agree' or 'agree' with extramarital coitus for females. In relation to sexual behavior, 76.3% of the respondents had associated with the opposite sex. The sequence of behaviors were 34,6% walking arm in m, 28,7% talking, 23.9% kissing or petting, and 13.1% genital contact or coitus. 92.5% of the respondents suffered from sexual problem. Their main problems were 40.9% relationships with the opposite sex, 35.1% frustrated sexual desire, and 17.8% unwanted pregnancy. To solve sexual problems, 34,5% of the respondents intended to consult their friends, 16.7% solve the problem alone, 13.9% become active in sports or recreation, and 12,5% refer to book. 92.5% of the respondents agreed there was a need for sex education in the University and wanted to acquire information through 27% special lecture, 58% regular curriculum, and 10.8% by counselor or school nurse. 86.9% wanted this information in the 1st year, Within the contents of sex education, needs in order of priority are: sexual psychology, contraceptive methods, venereal disease, sexual morality, pregnancy etc. 3. Regarding sexual knowledge, there were statistically significant differences in gender(P<.001), grade(P<.05), parent survival(P<.01),mother's education level(P<.05), and method of acquiring sexual knowledge(P<.001). In sexual attitudes, there were statistically significant differences in gender(P<.01, P<.001), grade(P<.05), and parental attitude toward sex(P<.01, P<,05). Regarding sexual experience, there were statistically significant differences in gender(P<.05, P<.001), grade(P<.01, P<.001), mother's education level(P<.001), economic status(P<.01), and method of acquiring sexual knowledge (P<.001). 4. Regarding relationships between sexual attitude and knowledge, respondents who answered 'strongly agree' or 'agree' with premarital coitus for males had more knowledge of sexual physiology(P<.001) and venereal disease(P<.001); respondents who answered 'strongly agree' or 'agree' with premarital coitus for females had more knowledge of sexual physiology(P<.001); respondents who answered 'strongly agree' or 'agree' with extramarital coitus for males had more knowledge of sexual physiology(P<.05). Regarding relationships between sexual experience and knowledge, respondents who had experienced masturbation had more knowledge of sexual physiology(P<.001) and venereal disease(P<.001); respondents who had experienced coitus had more knowledge of sexual physiology(P<.701),venereal disease(P<.001), and contraceptive methods(P<.05); respondents who had experienced contraception had more knowledge of genital physiology(P<.05), sexual physiology(P<.001), venereal disease(P<.001),and contraceptive methods(P<.01): respondents who had experienced rape had more knowledge of venereal disease(P<.05): respondents who had experienced abortion had more knowledge of genital physiology(P<.01),and sexual physiology(P<.001). Regarding relationships between sexual experience and attitude, those respondents who had experienced masturbation more frequently answered 'strongly agree' or 'agree' with premarital abortion(P<.05) and premarital coitus for both males and females(P<.001) than those who had not experienced masturbation. Those respondents who had experienced coitus more frequently answered 'strongly agree' or 'agree' with premarital and extramarital coitus for both males and females(P<.001, P<.01). Those respondents who had experienced contraception more frequently answered 'strongly agree' or 'agree' with postmarital abortion(P<.05), premarital and extramarital coitus for both males and females coitus(P<.001, P<.01). Those respondents who had experienced rape more frequently answered 'strongly agree' or 'agree' with premarital coitus for males(P<.01). Also, those who had experienced pregnancy more frequently answered 'strongly agree' or 'agree' with premarital coitus for females(P<.01). The respondents who had experienced abortion more frequently answered 'strongly agree' or 'agree' with premarital coitus for females(P<.01).-
dc.description.statementOfResponsibilityrestriction-
dc.publisher연세대학교 보건대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title일부 대학생들의 성에 대한 지식, 태도, 경험 및 성교육 요구에 관한 조사 연구-
dc.title.alternative(A) study on knowledge, attitude, experience in sex and the needs of sex education for college students-
dc.typeThesis-
dc.contributor.alternativeNameLee, In Sook-
dc.type.localThesis-
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.