0 569

Cited 0 times in

보건의료비 및 재원조달방안에 대한 고찰

DC Field Value Language
dc.contributor.author장재찬-
dc.date.accessioned2015-11-20T05:24:28Z-
dc.date.available2015-11-20T05:24:28Z-
dc.date.issued1980-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/116834-
dc.description보건학과/석사-
dc.description.abstract[한글] 醫療는 國民 누구나 享有할 基本人權의 하나이며 經濟學的으로는 公共財와 外部效果의 要素를 지닌 人間의 가장 중요한 價値慾求의 하나로 認定되고 있으며 여러 가지 理由에서 비롯된 醫療費의 上昇으로 醫療提供 責任은 個人이 아닌 國家 및 社會가 共同으로 負 하는 것이 當然하게 되었다. 따라서 各國에서는 國家的인 次元에서 解決方案을 模索하여 여러 가지 財源調達方案을 강구하고 있다. 本 硏究는 文獻考察을 통해 世界各國의 醫療費 規模와 그 增加 趨勢를 檢討하고 여러 가지 醫療財源 調達方法을 比較 分析한 後 各國에서의 調達方案의 變遷過程을 살펴봄으로서 向後 우리나라에서의 醫療費 財源調達方案의 方向을 提示하고자 하였다. 國民總醫療費란 한나라의 政治, 經濟, 社會的 여건아래서 醫療部間에 投入되는 費用의 總規模로서 直接費用 및 間接費用을 포함하며 한나라 國民의 醫療需要 및 消費行態의 推移는 물론 醫療生産의 比重등을 파악할 수 있는 重要한 情報가 된다. 現時點에서 나라에 따라서 差는 있으나 醫療費 支出은 대체적으로 總家計支出중 4∼7%를 차지하며 國家的으로 보아 GNP에 대한 醫療費 支出도 비슷한 水準을 차지하고 있다. 醫療費 增加는 모든 國家가 당면하고 있는 가장 큰 問題로서 例를 들어 美國의 경우 醫療費 支出을 時系例別로 分析해보면 23年間 GNP에 對한 醫療費의 比는 67%나 증가하였고 이러한 趨勢는 점차 加速化되고 있다. 國民總醫療費가 增加하는 理由는 國民需要의 增價와 單位價格의 上昇으로 說明될 수 있으며 需要增加의 要因으로는 所得의 增加, 人口 특히 老人人口의 增加와 都市化現象, 敎育水準의 向上 및 醫療保險의 擴大에 따른 價格下落  果등이 있으며 費用上昇 要因으로는 醫學의 發展에 따른 技術의 科學化 및 病院 중심의 醫療提供등을 들 수 있다. 醫療費의 財源은 매우 다양하나 現在로는 個人負擔, 社會保險, 國庫充當으로 運營되는 國民保健써비스로 크게 分類할 수 있다. 社會保險과 國民保健써비스의 차이점으로는 社會保險은 保險料가 主財源이 되면 治療에 국한된 保險合算을 하는 반면 國民保健써비스는 政府財政으로 國家에서 直接 運營하며 豫防醫學的 써비스를 포함한 包括的 醫療를 提供하는 것이다. 各國의 財源調達方法을 살펴보면 美國을 비롯한 南美國家의 制度는 衡平보다는 自由에 치중되어 民間保險(任意保險)이상으로는 發展되지 못하고 있는 반면 英國, 스웨덴과 쏘련을 비롯한 社會主義 國家에서는 衡平에 치중한 國民保健써비스를 택하고 있으며 기타 先進國家에서는 중간 형태라 할 수 있는 社會保險을 택하고 있다. 그러나 歷史的으로 살펴 볼 때 醫療財源調達方法은 醫師와 患者間의 私的 關係인 消費者 直接負擔에서 비롯되어, 經濟的 危險을 分散시키기 위해 自然發生的으로 생긴 任意保險의 段階를 거쳐 社會保險으로 발전되고 여기서 한걸음 더나가 모든 國民에게 均等한 醫療保障을 해주기 위해 國家 一般歲入으로 충당하는 國民保健써비스 制度를 指向하고 있다고 할 수 있다. 이와같이 指向하는 目標가 分明한데도 一部國家를 제외하고 國民保健써비스가 一般化되지 못하고 있는 理由는 막대한 國庫負擔이 必要하다는 것과 旣存 保險業者의 旣得權 主張과 醫療業者들의 강한 반발, 그리고 새로운 制度에 대한 社會心理的 반발 등을 들 수 있 다. 우리나라의 경우에서도 現條件으로 보아 莫大한 國防費의 負擔, 經濟發展의 持續的인 推進 등 政府財源에 대한 要求가 매우 競爭的이기 때문에 保健事業에 대한 一般財政支出의 急激한 增大를 기대하기 어렵고 따라서 당분간 社會保險的 性格을 띤 醫療保險에 財源調達을 크게 依存할 수 밖에 없을 것 같다. 그러나 醫療施惠의 均霑이란 社會的 目標를 達成하기 위해서는 國民保健써비스를 指向하여야 할 것이다. [영문] The responsibility to provide health care service has changed from individual to society and government on the basis of the following reasons. The one is that nowadays, health is accepted as one of the human rights which everyone is entitled to have, and secondly medical care has such distinctive characteristics as public goods and external effects, and thirdly the ever rising health care cost. To understand the worldwide trend, health expenditure and its financing are studied through intensive review of literatures. Health expenditure is defined as all expenditures incurrad for the care of health in a given political, economical and social situation. It includes both direct and indirect expenditures and provides important informations such as the size of health care demand, the behavioral pattern of its consumers and the relative importance of health industry. In developed countries health expenditures occupy about 4-7% of total house hold expenditure and it is similar in the national level(proportion of the total health expenditures among the GNP). And the phenomena of the rising medical costs has been observed. A variety of factors have accounted for the rapid growth in health care expenditure, including a continuous increase in the demand for health services, recently augmented by a remarkable increase of government financing: new methods of paying for health care, including the continuous growth of insurances schemes: and extra ordinarilly large increases in health care prices. Three methods of financing are currently most prevalent. They are direct personal payment, health insurance (HI) and national health service(NHS), are dominant now. The main differences between HI and NHS are the method of financing and the extent of coverage. Under HI, contribution are lewied on both employees and their employers, the proceeds are deposited in special funds, and the funds pay for medical care. Under NHS, medical care is financed from the national treasury. In case of insurance only those insured their dependents can draw health insurance benefits, but in case of national health service every citizen has right to use the service. In the U.S.A. the main financing system is voluntary insurance, in the most western European countries by insurance, and in the U.K. and eastern European countries are by NHS. when we review the financial system historically it has changed according to the following steps. It started from private household to voluntary insurance to share the economic risk by chance. Growing social responsibility for the health enforced the appearance of social insurance (NHI) and finally national health service. Even though the NHS is the only way for the problem solving, there are many barriers to takes NHS as the national policy such as resistance from the existing third party and medical provides, over burdening of Government spending and the people's conservatism for the new system. So we expect that the main financing method would be NHI in a while in Korea.-
dc.description.statementOfResponsibilityprohibition-
dc.publisher연세대학교 보건대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title보건의료비 및 재원조달방안에 대한 고찰-
dc.title.alternativeReview for the health expenditure and it's financing-
dc.typeThesis-
dc.contributor.alternativeNameChang, Jae Chan-
dc.type.localThesis-
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.