Cited 0 times in

72 0

서울시내 종합병원의 물자 구매관리 실태

Other Titles
 (A) study on the material purchasing management at general hospitals in Seoul 
Issue Date
1991
Description
병원행정학과/석사
Abstract
[한글] 종합병원 물자 구매관리의 실태 및 문제점을 파악하기 위하여 서울시내 64개 병원을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이중 64개 병원으로부터 설문서가 회수되었으며 중요한 결과는 다음과 같다. 1. 종합병원 물자 구매관리 체계는 병상규모별로 유의한 차이가 있으며 500병상 이상 규모의 병원은 중소규모의 병원에 비하여 관리체계가 비교적 잘 갖추어져 있었으며 구매관리에 대한 관심도가 높았다. 2. 구매계획 수립에 관한 사항은 출입업자등록, 약사위원회 및 제위원회의 활동, 내규 규정의 유무등 병상 규모별로 유의한 차이가 있으며, 500병상이상 규모의 병원에서 비교적 잘 운영되었다. 3.시장조사에 관한 사항은 시장조사의 중요성을 병상수에 관계없이 전 병원이 높게 인식하였으나 현장조사 활용등에 있어서는 제약조건으로 시간, 인적요소의 불합리를 내포하고 있으며 한번 결정된 가격수준으로 구매행위가 반복되고 있었고 유사기관간의 정보교환이 제대로 이루어지지 않았다. 4. 공동구매애 관한 항목으로 공동구매의 장점은 가격의 저렴한 구입에 우선 순위를 두고 있으며 500병상이상 규모의 병원에서 71.4%가 공동구매를 실시하고 있으며 공동구매형태는 실시병원의 77.8%가 그룹병원별 공동구매를 실시하고 있으며 14개 병원에서 직영도매상을 운영하고 있었다. 5. 구매업무의 전산화는 병원 사무자동화의 일환으로 병상수에 관계없이 필요성을 크게 인식하고 있는 반면 전산화에 대한 업무개발의 전문성 결여, 전산교육의 부재 등이 한계점으로 나타나며 구매업무 전산화의 우선순위는 물품코드화 및 카드관리에 역점을 두였다. 6. 병원 구매업무의 제약요소로서 특정품목 지정청구의 빈번함과 가납제도의 인정등이 전병원에 존재하고 있으며 500병상 이상의 병원에서 물품의 표준화가 비교적 잘 이루어지고 있어 유의한 수준을 나타내고 있으며, 구매사후 평가제도는 병상수에 관계없이 거의 전병원에서 검토되지 않았다. 이상의 결과들을 정리해볼 때 종합병원의 물자 구매관리 체계는 병상규모가 클수록 비교적 잘 갖추어져 있었으며 병상수와 유의한 관련이 있음을 알 수 있었다. 반면 구매업무에 있어 계획의 수립이나 시장조사에 관련된 업무의 개선이나 구매전산화의 활용등에 있어서는 많은 개선점이 요구되며 향후 광범위한 의료기관의 물자 구매 관리전반에 대한 좀더 객관적이며 깊이있는 조사연구가 이루어져야 하겠다.
[영문] In order to ascertain the material purchasing management status and its problem, questionnaire survey was conducted among 64 general hospitals in Seoul. All the 64 hospitals responded to the Questionnaire, and major results are as follows : 1. Significant differences in the material purchasing management system showed with regard to the hospital size: the hospitals with more than 500 beds were well equipped on the material purchasing management system better than small & medium size hospitals, and had high concern on such management. 2. In terms of establishing the plan for material purchasing, significant differences were showed on the realities of the registration of businessmen, the activities of the drug committee and other committees and regulations at hospitals by the hospital size. 3. In terms of market survey, all the hospitals recognized its importance regardless of hospital size. However, market survey was not conducted as expected. And once decided price levels repeatedly applied in purchasing behavior, and communication with related institutions was not well performed. 4. With regard to the cooperative purchasing, low prices in buying was recognized as the most important merit in cooperative purchasing. 77.4% of total subjective hospitals with more than 500 beds participated in cooperative purchasing. 14 general hospitals in Seoul operated their own whole business for purchasing. 5. The necessity of computerization of purchasing activities was highly recognized as a part of automation of the whole hospital activities. However, critical points appeared in computerization for the lack of expertise, absence of education, etc.. And in the computerization of purchasing activities, making the names of commodities into codes and arranging matters in cards were focused on as prior concerns. 6. As for the restrictive elements in purchasing activities, frequent request for particular items and approval on the deposit system were noted. Standardization of commodities were well performed at the hospital with more than 570 beds compare to small and medium sized hospitals. Evaluation after purchasing was not well administered almost at all the hospitals regardless of hospital size.
URI
http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/116702
Appears in Collections:
2. 학위논문 > 4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > 석사
사서에게 알리기
  feedback
Fulltext
비공개 원문입니다.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse