0 839

Cited 0 times in

일부 여고생의 스트레스와 월경증상호소에 관한 조사 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.author박금례-
dc.date.accessioned2015-11-20T04:57:16Z-
dc.date.available2015-11-20T04:57:16Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.urihttps://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/115803-
dc.description보건학과/석사-
dc.description.abstract[한글] 본 연구는 여고생들의 스트레스정도와 월경증상호소정도를 조사하여 보건교육 및 보건상담의 기초자료를 제공함으로써 청소년의 건강증진에 기여하기 위한 기초 조사연구이다. 연구대상은 서울 시내에 위치한 2개 여자 고등학교 학생들이었으며, 학교마다 2학년에서 2개 학급씩을 선정하여 총 4개 학급의 학생들 244명을 연구의 표본으로 하였다. 조사 기간은 1988년 4월25일에서 27일까지 3일간으로 질문지를 통하여 자료를 수집하였다. 질문지는 본 연구자가 작성한 것으로 내용은 대상자의 반적 특성 8문항과 월경에 관한 일반적 내용 8문항, 스트레스정도 39문항, 월경증상호소정도 24문항이었으며, 스트레스 측정도구는 20명의 학생들을 대상으로 사전조사한 결과 학생들이 평소에 느끼는 스트레스를 학업 및 학교생활에 관한 내용, 가정에 관한 내용, 교우관계에 관한 내용, 가정에 관한 내용, 교우관계에 관한 내용, 이성교제 및 기타에 관한 내용으로 스트레스정도를 측정하였다. 월경증상호소 측정도 구도 20명의 학생들을 대상으로 사전조사한 결과 학생들이 월경전후에 느끼는 증상을 신체적증상, 정신적증상, 일상생활장애로 나누어 다투었다. 수집된 자료는 SPSS를 이용하여 전산처리하였으며 연구결과는 다음과 같다. 1) 대상자의 스트레스정도는 평균평점 3.651로 비교적 높게 나타났으며, 교우 관계에 관한 내용에서 스트레스를 가장 많이 받고 있었으며, 학업 및 학교생활에 관한 내용, 가정에 관한 내용, 이성교제 및 기타에 관한 내용으로 비교적 스트레스는 높게나타났다. 2) 스트레스 내용을 문항별로 살펴보면, "친한 친구와 절교할 때" 가장 스트레스를 많이 받았고, "이성친구를 사귀고 싶을 때"가 가장 낮았다. 3) 월경 3-4일 전 및 월경할 때 느끼는 증상호소정도는 정신적 증상호소가 가장 높았고 신체적 증상호소, 학교생활 장애호소 순이었다. 월경에 대한 증상호소정도의 분포는 컸지만 전체적으로 볼 때 월경증상호소는 많이 느끼지는 않았다. 4) 월경증상호소 내용을 문항별로 살펴보면, "말하고 움직이는 것이 싫음"이 가장 높았고, "통증으로 인한 지각, 결과, 조퇴, 결석함"이 가장 낮았다. 5) 스트레스와 월경증상호소와의 관계를 단순상관계수를 이용하여 분석한 결과 상관계수 R=0.2331(P<0.001)로 통계적으로 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 스트레스가 증가할수록 월경증상을 호소하는 정도도 증가하는 것으로 나타났다. 6) 월경증상호소 중 가장 높게 나타난 정신적 증상호소와 스트레스와의 관계를 단순상관계수를 이용하여 분석한 결과 상관계수 R=0.2009(P<0.01)로 통계적으로 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났으, 스트레스가 증가 할수록 월경전후 정신적 증상을 호소하는 정도도 증가하는 것으로 나타났다. [영문] This study is a basic survey research for making a contribution to young people's health imporving because this study will furnish fundamental data for health insturction and health counsel by means of making inverstgation into the degree of the stress and the complaint of mensturation of the girls high school students. The subjects for this study were the girls high school students in the second grade. Four classes(244 girl students) were selected randomly in two schools in schools in Seoul. The data was collected in using questionnaire for 3 days from April,25,1988. The contents of questionnaire which is made by me are made up of general characteristics of the subjects(8 questions), common contents about menstruation(8 questions), the degree of stress(39 questions) and the degree of the menstruation complaint(24 questions). To measure stress, I surveyed the contents of stress that twenty students felt ordinarily. The degree of stress was measured by means of surveying the contents about schoolwork and school life, home, friendship in the same sex or in the other sex and etc. I devided symptoms which students have ever felt before of after menstruation into three kinds; physical and mental symptons, and daily life abstacle. by means of these kinds, the symptoms of the menstruation complaing was surveyed. Data ananlysis was done using the SPSS and the results can be summarized as follows; 1) The mean Score for the degree of stress was 3.651 and high relatively. The severity degree of the stress of the subjects is as follows; the contents about friendship in the same sex, schoolwork and school life, home, friendship in the other sex and etc. 2) According to the analysis of stress contents, "when the students cut close friends', they were stressed the most but "when they want to keep. Company with friend in the other sex", they were little stressed. 3) For three or four days before menstruation and during menstruation, the severity degree of menstruation complaint is as folows; the complaint of mental symptoms, physical symptoms, and school life obstacle. The distribution of the menstruation complaint was wide but generally, so many students didn't feel the complaint of menstruation. 4) According to the analysis of menstruation symptoms, that "the students hate to talk and act" is most high but that "they are late for school, leave school early, and are absent in one class or all day long because of a pain of menstruation" is most law. 5) In the relationship between the stress and the complaint of minsturation, students who have more stress have more menstruation complaint. This was statistically significant. (R=0.2331, P<0.001) 6) Between the mental symptoms which were measured most high in menstruation complaint and the stress, students who have more stress have more mental symptons complaints before and after menstruation. This was statistically significant. (R=0.2009,P<0.01)-
dc.description.statementOfResponsibilityprohibition-
dc.publisher연세대학교 보건대학원-
dc.rightsCC BY-NC-ND 2.0 KR-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/kr/-
dc.title일부 여고생의 스트레스와 월경증상호소에 관한 조사 연구-
dc.title.alternative(A) study on the stress and the complaint of the menstruation of the girls high school students-
dc.typeThesis-
dc.type.localThesis-
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.