703 1245

Cited 0 times in

T – HAND(Teach–back HAndoff based on Nursing Diagnosis) Protocol 개발 : 중환자실을 중심으로

Other Titles
 T-HAND(Teach-back HAndoff based on Nursing Diagnosis) Protocol development: focused on the intensive care unit 
Authors
 김정연 
College
 College of Nursing (간호대학) 
Department
 Dept. of Nursing (간호학과) 
Degree
박사
Issue Date
2021-02
Abstract
본 연구에서는 ADDIE 모델을 적용하여 간호진단을 기반으로 하는 T-HAND(Teach–back HAndoff based on Nursing Diagnosis) 프로토콜을 개발하고, 인수인계에서 가장 큰 어려움을 겪는 것으로 나타난 신규 간호사를 대상으로 예비 교육을 실시한 후 최종 T-HAND 프로토콜을 개발하였다. 프로토콜 개발은 문헌고찰, 직접 관찰, 포커스 그룹 인터뷰, 전자의무기록에서 간호진단 및 간호수행 추출을 통해 T-HAND 프로토콜의 초안을 개발하였다. 개발된 프로토콜을 전문가 내용타당도 및 사용자 이해도를 검증하여, 수정하였다. 수정된 프로토콜을 교육용으로 사용하기 위하여 시나리오를 개발하여, 연구대상 병원의 전자의무기록 교육 서버에 가상의 환자를 구현하였다. 발령 1년 미만의 신규 간호사 12명에게 시나리오를 활용하여 Teach-back 의사소통 방법을 적용한 예비 교육을 실시하였다. 교육이 끝난 후에 수행된 인수인계에 대한 평가와 교육 만족도를 설문지를 통해 실시하였다. 이를 통해 간호과정에 기반한 T-HAND 프로토콜 최종본을 작성하였다. 최종본은 대화 인수인계 프로토콜과 간호과정을 반영한 프로토콜을 하나로 통합하고, 가장 간단한 형식으로 작성하였다. 구체적인 내용은 따로 작성하여 참고할 수 있도록 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. T-HAND 프로토콜은 ADDIE 모델에 따라 개발되었는데, 요구 사정 과정에서 문헌고찰, 직접 관찰, 포커스 그룹 인터뷰, 전자의무기록에서 간호진단 및 간호수행 추출을 통해 중환자실 간호사 인수인계 실태를 파악하였다. 2. 인수인계 프로토콜 설계 및 인수인계 프로토콜 개발 과정을 통해 인수인계 대화 프로토콜과 간호과정을 반영한 프로토콜을 작성하고, 전문가 내용타당도 및 사용자 이해도를 검증하여 T-HAND 프로토콜 초안을 개발하였다. 3. 인수인계 예비 교육 및 인수인계 프로토콜 예비 교육 평가 과정에서 T-HAND 프로토콜에 기반하여 가상 환자 시나리오를 작성하고, teach-back 의사소통 방법을 적용하여 신규 간호사 대상 예비교육을 실시한 후 평가함으로써 최종 T-HAND 프로토콜을 개발하였다. 신규 간호사들은 간호과정을 통해 간호목표, 간호결과를 공유할 수 있어서 도움이 되었다는 평가와, teach-back 의사소통 방법을 통해 교육을 받음으로써 부족한 항목을 세밀하게 알 수 있어서 도움이 되었다는 의견을 제시하였다. 이상의 연구 결과를 종합해볼 때, 본 연구에서 개발된 T-HAND 프로토콜은 임상 현장에 적용가능하고, 신규 간호사 대상 교육 자료로도 사용가능한 것으로 나타났다. 무엇보다도 teach-back 의사소통 방법을 간호사 대상 교육 방법으로 적용하여, 인수인계에 대한 전체적인 이해에서 더 나아가 각 항목 중 어느 항목이 부족한지를 구체적으로 확인할 수 있었고, 간호목표 및 간호결과를 분명히 인수받을 수 있어서 간호업무를 더 잘 이해할 수 있다는 평가를 기반으로 유용하게 활용될 수 있을 것이라 사료된다. 주요 용어 : 환자 인수인계, Teach-back 의사소통, 간호과정

In this study, by applying the ADDIE model, the draft T-HAND(Teach-back HAndoff based on Nursing Diagnosis) protocol based on nursing diagnosis was developed, and provided preliminary education for new nurses. After that, the final T-HAND protocol was developed. The draft of T-HAND protocol was developed through literature review, direct observation, focus group interviews, and nursing diagnosis/nursing implementation extraction from electronic medical records(EMR). The protocol was revised by the expert content validity and user understanding. For preliminary education, a scenario was written and a virtual patient was implemented in the EMR education server. A preliminary education was provided to 12 new nurses by applying a teach-back communication method using a scenario. After the education was over, the evaluation of applying of the protocol and education satisfaction were conducted through a questionnaire. Through this, the final version of T-HAND protocol was developed. The final version was prepared in the simplest format, integrating the dialogue handoff protocol and the protocol reflecting the nursing process into one. The results of this study are as follows. 1. T-HAND protocol was developed according to the ADDIE model. In the process of demand assessment, the characteristics of handoff was identified through literature review, direct observation, focus group interview, and nursing diagnosis and nursing performance extraction from EMR. 2. The handoff dialogue protocol and the handoff protocol reflecting nursing process was created, and the expert content validity and user understanding were verified, and a draft T-HAND protocol was developed. 3. For preliminary education for new nurses, a virtual patient scenario is created based on T-HAND protocol, and a teach-back communication method is applied. New nurses presented an opinion that it was helpful to be able to share nursing goals and nursing results through the nursing process, and that receiving education through the teach-back communication method helped them know in detail what they lacked. In summarizing the above research results, it was found that T-HAND protocol can be applied to the clinical field and can be used as educational material for new nurses. By applying the teach-back communication method as an education method for nurses, it was possible to further confirm the lack of handoff items, and to clearly receive the nursing goal and nursing outcome. Key words : Patient Handoff, Teach-back communication, Nursing Process
Files in This Item:
TA02765.pdf Download
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 3. Dissertation
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/185175
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links