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우리나라 비만정보 웹 사이트의 질 평가와 소비자 선택에 관한 연구

Other Titles
 Evaluating the quality and consumer choice of obesity information on the world wide web in Korea 
Authors
 김주희 
Issue Date
2004
Description
보건학과/박사
Abstract
[한글]

본 연구의 목적은 비만정보 웹 사이트의 질을 평가하고, 소비자의 웹 사이트 선택에 영향요인을 파악하고자 함이다. 이를 통하여 인터넷 건강정보 질 보장을 위한 소비자 정책에 기초 정보를 제공하고자 한다.

본 연구는 비만정보 웹 사이트에 대하여 2단계로 진행하였다. 1단계는 우리나라의 비만정보 웹 사이트 정보의 질을 평가하기 위한 내용분석연구로 신뢰성(credibility), 접근성(accessibility), 이독성(readability) 측면에서 객관적 평가도구로 평가하였다. 2단계는 소비자들이 선택한 비만정보 웹 사이트에 대한 소비자의 주관적 평가와 만족도를 인터넷 서베이를 통하여 실시하였다. 1단계 연구 대상 사이트는 총 502개였으며, 2단계 소비자조사의 유효응답자는 199명이었다.



연구 결과는 다음과 같다.

첫째, 우리나라 비만정보 웹 사이트의 질을 객관적으로 평가하였을 때, 신뢰성(credibility)은 100점 만점에서 평균 23.6점, 접근성은 평균 38.0점으로 매우 낮았으며, 이독성은 평균 67.6점으로 비교적 쉬운 편으로 측정되었다. 신뢰성, 접근성, 이독성 모두 웹 사이트의 특성에 따라 차이가 있었다.

신뢰성은 서비스종류에 따라서는 포탈서비스, 상업용서비스, 단순정보제공군의 순서로 높았으며, 운영주체에 따라서는 병원군이 가장 높았고, 한의원, 의원, 상업조직, 정부 및 민간단체의 순이었고, 개인 및 기타군이 가장 낮았다. 도메인명에 따라서는 Co/Com 군이 기타군에 비하여 신뢰성이 높았다.

접근성은 서비스 종류에 따라서는 포탈서비스군, 단순정보제공군이 상업용 서비스군보다 높았으며, 운영주체에 따라서는 병원이 가장 높았고, 정부 및 민간단체, 의원이 그 다음으로 높았으며, 한의원, 개인 및 기타가 높았고, 상업조직군이 가장 낮았다. 도메인 명에 따라서는 차이가 없었다.

이독성은 상업용서비스와 정보제공군이 쉬운 편이었고 포탈서비스군이 어려운 편이었으나 통계학적으로 유의하지는 않았고, 운영주체와 도메인명에 따라서 거의 차이가 없었다.

둘째, 소비자가 선택한 웹 비만정보사이트의 신뢰성, 접근성, 이독성 점수는 전체 비만정보 사이트의 질 평가 점수에 비하여 높았으며, 소비자는 양질의 사이트를 선택하는 것으로 파악되었다.

셋째, 소비자의 비만정보 웹 사이트에 대한 신뢰감과 만족도는 낮은 편은 아니었다.

소비자의 신뢰감(web trust)에 영향을 미치는 요인은 선택기준 중 웹의 외형성, 내용의 충실성, 접근성과 객관적 웹 평가점수 중 접근성이 유의한 요인이었으며, 인구사회학적 요인과 인터넷 인지자원 요인, 선택기준 중 주체의 권위성과 이용의 편리성, 객관적 웹 평가점수 중 신뢰성, 이독성, 운영주체, 주요서비스 종류는 유의한 영향요인이 아니었다.

소비자의 만족도에 영향을 미치는 요인은 선택기준 중 웹의 외형성, 내용의 충실성, 이용의 편리성, 접근성이었으며, 객관적 웹 평가점수에서는 접근성과 이독성, 포털서비스군이었으며, 인터넷 인지자원요인 중 인터넷 이용능력 인지였으나, 인구사회학적 변인과 다른 인터넷 인지자원요인은 유의한 요인이 아니었으며, 선택기준 중 주체의 권위성과 객관적 웹 평가점수 중 신뢰성, 운영주체는 유의한 영향요인이 아니었다.

소비자의 재방문의사에 영향을 미치는 요인은 선택 기준 중 웹의 외형성, 내용의 충실성, 이용의 편리성, 접근성이었으며, 객관적 웹 평가점수 중 접근성, 이독성이 유의한 요인이었으나, 인구사회학적 변인과 인터넷 인지자원 변인, 선택기준 중 주체의 권위성, 객관적 웹 평가점수 중 신뢰성, 운영주체, 주요 서비스 종류는 유의한 영향요인이 아니었다.



본 연구는 다음과 같은 의의가 있다.

첫째, 건강 정보 웹 사이트에 대한 질 평가 연구를 객관적 평가와 주관적 평가 양 측면에서 동시에 분석한 유일한 연구이다.

둘째, 신뢰성 평가 기준에서 객관적으로 측정 가능한 접근성, 이독성의 항목을 분리하여 객관적 도구에 의하여 평가하였다는 점에서 의의가 있다. 특히, 우리나라에서 최초로 건강정보 웹 사이트를 대상으로 이독성을 객관적 측정 도구에 의하여 평가하였다.



우리나라의 비만정보 웹 사이트는 신뢰성(credibility)과 접근성 측면에서 질이 낮게 측정되었을 뿐만 아니라 우리 나라 소비자들은 선택기준에서 신뢰성 기준에 포함되는 주요 항목들을 고려하지 않는 다는 점을 알 수 있었다.

그러므로, 소비자들에게 양질의 건강 웹 정보를 보장하기 위하여서는 건강정보 웹 사이트의 질을 객관적으로 평가, 모니터링하고, 소비자들에게 웹 사이트의 질 평가에 대한 정보를 공개하여 웹 건강정보의 중요성과 위험성에 대하여 경고하여야 한다. 또한 소비자들 스스로 양질의 정보를 탐색, 선택할 수 있는 능력을 고양시키기 위하여 소비자들에게 현실적으로 유용한 평가기준과 평가 도구의 개발과 보급이 필요하다.





[영문]The purpose of this study is to evaluate quality of web site on consumer obesity information and to analyze factors of consumer''s choice on reliable web information. And then information will be given to the consumer policy on quality of assurance of the internet health information.



This study was conducted in two stages. The first study was a content analysis study that evaluates the quality of web site information on consumer obesity information. This was evaluated on its'' credibility, accessibility, and readability by objective tools. The second study was the cross sectional internet survey that evaluates the quality of web site information on consumer obesity information which was made consumer''s choice. This is done by examining consumers'' web trust, satisfaction and criteria of choice. The subject of first study data was 502 web sites in Korea and the subject of second study was 199 persons.



The main findings are summarized as follows;



1. Consumer obesity information on web sites was of poor quality in the area of credibility and accessibility. Yet it was of good quality in respect to readability. There was also a difference in quality by site characteristics.



2. In comparison with the quality of first subject(whole web sites'' related to consumer obesity information), the quality of web sites'' information which was chosen by consumers was of good quality in credibility, accessibility and readability. Thus it was confirmed that consumers make one''s choice based on good quality.



3. Consumer''s web trust and satisfaction was not bad grade on obesity information on WWW.



4. 16 Criteria of consumer''s choices on reliable web information were evaluated by consumer survey. For the multiple regression analysis, these criteria were grouped into correlative factors by factor analysis. Then these factors were renamed. The first factor was "authority of owner" which included the authority of the writer or owner, and the certification of the government or organization of authority. The second factor was "feature of Web", which comprised of dates of writing, update, good design and fonts, e-mail to web master, etc. The third factor was "truth of contents", information which is scientifically based, comprehensive and unbiased. The fourth factor was "convenience for user" which was made up of how user friendly the terminology was, the use of moving picture or pictures, showing forth of intended audience, site map. The fifth factor was "accessibility", rapid access velocity, privacy and search engines.



5. The multiple regression analysis was performed to understand the effects of web trust and satisfaction.

Regarding to analysis results, significantly consumer''s web trust was significantly effected by factors such as "features of Web", "truth of contents", "accessibility" of consumer choice''s criteria, and accessibility of objective web evaluation.

Moreover, consumer''s satisfaction was determined by "feature of Web", "truth of contents", "convenience for use", "accessibility" of consumer choice''s criteria, accessibility, readability, portal services groups of objective web evaluation and perceived of ability of internet use.

In addition consumers'' revisits were related to "features of Web", "truth of contents", "convenience for use", "accessibility" of consumer choice''s criteria, accessibility and readability of objective web evaluation.



As a result, it was confirmed that the quality of obesity information on WWW in Korea was of poor quality and that the consumer had an ability to chose good quality web sites. Moreover, consumers in Korea were not concerned about the credibility of web sites and "authority" of criteria.

So, for assuring the good quality of health information on WWW, web sites should be evaluated and monitored continually by professionals, the third party and the consumer. And then consumers should be served a warning of danger of poor information. In addition, consumer should be well educated about use of tools and practical guidances for consumer''s choices and evaluation of web, so that they can search for information themselves effectively.
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1. College of Medicine (의과대학) > Others (기타) > 3. Dissertation
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137967
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