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사회복지관 이동목욕서비스 만족도 분석

Other Titles
 Analysis of user satisfaction with itinerant bathing service by social welfare agencies 
Authors
 김희순 
Issue Date
2007
Description
지역사회간호학과/석사
Abstract
[한글]

이 연구는 사회복지관 이동목욕서비스의 만족도 및 이에 영향을 미치는 요인을 살펴봄으로써 보다 질 높은 이동목욕서비스 제공을 위한 기초 자료를 제공하는 데에 있다.이러한 연구목적을 달성하기 위해 서울시 소재 사회복지관 중 이동목욕비스를 6개월 이상 제공한 사회복지관을 추출하여 해당 사회복지관으로 부터 이동목욕서비스를 제공받은 이용자를 대상으로 하였으며, 2007년 4월 20일부터 5월 4일까지 16일간 동안 면접조사 및 우편조사를 통해 자료를 수집하였다.설문지는 임난영 외 5인(1997)이 서울시 간호사회 가정간호 서비스센터에 등록된 환자들을 대상으로 조사한 만족도 측정도구를 수정 보완하여 사용하였으며, SPSS WIN 11.5 프로그램을 이용하여 빈도분석과 t-test(검증)와 One-way ANOVA(일원변량분석), χ2(Chi-square) 검증을 실시하였다.이 연구결과는 다음과 같다.첫째, 이 연구대상자의 평균 연령은 68.54세이었으며, 평균 가족 수는 2.36명이었고, 독신가구가 30.0%로 가장 많았다. 또한 수급권자가 60.0%로 차지하였으며, 월평균 소득은 31?60만원 이하가 51.3%로 가장 많았고, 주거비가 41.3%로 최대지출 항목이었으며, 주소득원은 정부보조금이 61.9%로 절반 이상을 차지하였다. 건강상태가 좋지 않는 이용자가 88.7%로 대부분을 차지하였으며, 순환기계 질환이 30.5%로 가장 많았고, 질병유병기간은 5년 이상이 78.1%로 대부분을 차지하였다. 장애가 있는 이용자가 81.3%로 대부분을 차지하였다.둘째, 이동목욕서비스는 타 기관에서 소개로 알게 된 이용자가 31.3%로 가장 많았으며, 신체적 건강상태로 인해 가정에서 목욕을 못하는 이용자가 44.0%로 가장 많았다. 이동목욕서비스는 2년 6개월 이상 받은 이용자가 33.8%로 가장 많았으며, 현 기관의 이용목욕 서비스에 대해 만족하는 이용자가 42.9%로 가장 많았다. 이동목욕서비스를 월 2회 원하는 이용자가 46.9%로 가장 많았으며, 이동목욕서비스 이용 시간은 40분 이내가 적당하다고 인식하는 이용자가 44.4%로 가장 많았다.셋째, 이용자들의 일반적 특성 중에서는 이용자의 성별과 가족 수, 과거의 직업에 따라 이동목욕서비스 만족도의 차이가 있었다.넷째, 이용자의 경제적 특성 중에서는 사회보장 여부와 월평균 소득, 그리고 주소득원에 따라 이동목욕서비스 만족도의 차이가 있었다.다섯째, 이용자의 건강특성 중에는 보행상태에 따라 이동목욕서비스 만족도의 차이가 있었다.여섯째, 이용자의 장애 특성 중에는 장애 여부와 장애 종류에 따라 이동목욕서비스 만족도의 차이가 있었다.일곱째, 이용자의 목욕서비스 이용실태 중에는 이동목욕서비스 이용기간, 현 기관의 이동목욕서비스에 대한 만족 여부, 이동목욕센터 봉사자와 직원의 친절 정도에 대한 인식에 따라 이동목욕서비스 만족도의 차이가 있었다.이상과 같이 이동목욕서비스에 대한 만족도는 이용자의 성별과 가족 수, 과거의 직업과 경제적 특성, 건강특성, 장애 특성 등에 따라 차이가 있으며, 이용자의 성별과 건강특성, 장애특성 등에 대한 파악이 필요하며, 이동목욕시 위생관리 및 전문교육 활동이 체계적으로 이루어져야 한다.



[영문]The purpose of this study was to examine the satisfaction level of users with itinerant bathing service provided by social welfare agencies and what affected their satisfaction in an effort to help improve the quality of itinerant bathing service.The subjects in this study were users who benefited from itinerant bathing service offered by selected social welfare agencies that had provided it for six months or more in Seoul. An interview and mail survey were conducted to gather data for a 16-day period from April 20 through May 4, 2007.The questionnaires used in the study was prepared by modifying an instrument that was utilized by six researchers including Im Nan-yeoung to investigate the satisfaction level of patients who registered with the home-care service center of Seoul Association of Nurses. For data handling, SPSS WIN 11.5 program was employed, and frequency analysis, t-test, one-way ANOVA and χ2 (Chi-square) test were carried out.The findings of the study were as follows:First, the users were at the mean age of 68.54, and there were a mean of 2.36 people in their families. 30.0 percent, the largest percentage, lived alone, and 60.0 percent were clients of public assistance. As for monthly mean income, those whose monthly mean income ranged from 310 to 600 thousand won made up the largest group(51.3%), and housing expenses constituted the largest portion of their expenditure(41.3%). Subsidy from the government was the main income source of more than half them (61.9%). The majority of the users(88.7%) weren''t in good shape, and the largest group suffered from cardiovascular diseases. Concerning disease duration, most of them had been ailing with their current diseases for five years or more(78.1%), and the majority were plagued by some disabilities(81.3%).Second, the largest group of the users got to know about the itinerant bathing service through the introduction of other agencies(31.3%), and the greatest number of them couldn''t take a bath at home because of their health state(44.0%). The greatest group had used the service for two years and six months or more(33.8%), and were satisfied with that (42.9%). The largest percentage wanted to use the service twice a month(46.9%), and found it advisable to spend 40 minutes or less taking that service(44.4%).Third, among the general characteristics of the users, gender, family size and past occupation made a difference to their satisfaction with the itinerant bathing service.Fourth, in the case of their financial characteristics, whether they were eligible for social security service made a difference to their satisfaction level, and that was different according to monthly mean income and major income source as well.Fifth, among the health-related features of the users, their satisfaction level differed with their walking condition.Sixth, in the case of the disability-related characteristics of the users, whether they were afflicted with any disabilities or not made a difference to that, and that varied with the type of disability as well.Seventh, in relation to the state of using the itinerant bathing service, their satisfaction level was different according to the term of using the service and their view of the friendliness of the servers and employees of the itinerant bathing centers. And whether they were pleased with the itinerant bathing service offered by the agencies they currently used made a difference to that as well.The above-mentioned findings illustrated that the satisfaction level of the users with the itinerant bathing service was different according to gender, family size, past occupation, financial features, health-related characteristics and disability characteristics. So it''s needed to grasp the gender, health-related characteristics and disability characteristics of users, and more systematic sanitary management and professional education about itinerant bathing were required.
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/137087
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