1330 860

Cited 0 times in

아동의 구문발달에 따른 용언의 발달

Other Titles
 (The) development of predicate according to children's syntactic ability 
Authors
 이현정 
Issue Date
2003
Description
언어병리학 협동과정/석사
Abstract
[한글]2세 이전까지 한 낱말 발화 단계에서 명사 어휘를 주로 사용하던 아동들은 만 2세가 가까워질수록 자기가 알고 있는 단어들을 결합하여 새로운 의미관계를 창출하게 된다. 이렇듯 명사에 형용사나 동사를 조합하여 그 의미관계를 나타내면서 용언의 습득 및 활용은 중요해진다. 용언은 문장을 완성하는 기능을 가지므로, 용언을 습득하고 사용하는 것은 아동의 구문능력과 관계가 있다. 아동의 구문능력을 평가하기 위하여 평균발화길이(Mean Length of Utterance; MLU)를 측정하는데, MLU는 아동이 단어를 조합하기 시작하는 시기부터 아동의 언어능력을 나타내는 주요 지표가 되고 있다. 이러한 평균발화길이에는 낱말길이를 중심으로 산정하는 평균낱말길이(MLU in Words; MLUw)와 형태소길이로 알아보는 평균형태소길이(MLU in Morphemes; MLUm)가 있다. /본 연구에서는 아동의 구문능력 발달과 용언 산출 사이의 관계를 밝히기 위하여, 평균발화길이가 증가함에 따라 나타나는 총용언수와 용언유형수를 측정하였다. 두 세 낱말을 주로 사용하는 35명의 아동들을 대상으로 자발화를 수집하였으며, 이를 위해 아동에게 여섯 가지 놀잇감을 제시하여 자유 놀이를 하도록 하였다. 수집된 발화 자료에서 평균낱말길이, 평균형태소길이, 총용언수, 용언유형수를 산출하였으며, 이를 바탕으로 평균발화길이와 용언산출 사이의 관계를 살펴보았다. 이에 따른 결과는 다음과 같다./1. 평균낱말길이 및 평균형태소길이가 증가함에 따라 총용언수와 용언유형수는 모두 유의미하게 증가하였다./2. 구문발달단계에 따라 살펴보았을 때, / 가. 총용언수는 모든 단계 내에서 계속적인 증가를 보였다. 반면에 용언유형수는 구문발달Ⅱ단계에서만 평균형태소길이의 증가에 따라 유의미한 증가를 보였다. / 나. 총용언수는 Ⅱ단계와 Ⅲ단계 사이에서 뚜렷한 증가를 보였으나, 용언유형수는 Ⅰ단계와 Ⅲ단계 사이에서만 증가를 보였다. /이상의 결과는 초기 언어발달에서 아동의 구문 발달과 용언의 습득 및 사용이 동시에 진행되는 것을 보여주고 있다. 그러나 아동이 용언을 습득하고 사용할 때에 용언유형수의 증가와 총용언수의 증가가 동시에 일어나는 것이 아니라, 구문발달에 따라 두 시기로 나누어져 일어나고 있다는 것을 보여준다. 즉, 새로운 의미를 가진 어휘를 습득함으로써 양적으로 용언의 수를 증대시키는 시기와, 자신이 이미 습득한 어휘를 반복적으로 사용하거나 어미를 활용함으로써 그 의미를 완전히 익히고 안정시키는 두 시기가 반복적으로 나타나고 있음을 알 수 있다. 그리고, 총용언수의 뚜렷한 증가를 보인 Ⅲ단계 아동들의 생활연령은 평균 34개월로, Ⅱ단계 아동의 평균 연령과 같다. 이러한 결과들은 임상현장에서 언어치료사들이 아동을 중재할 때에 구문발달단계를 고려하여 용언의 습득시기와 활용시기를 구분하여야 함을 시사한다. /구문발달Ⅰ단계 아동의 경우, 아동의 의미관계 유형(예, ''대상-실체'', ''대상-행위'')에 따라 총용언수 및 용언유형수에 차이를 보일 수 있으므로 아동의 의미관계를 고려한 후속연구가 필요하다고 하겠다. 또한, 본 연구의 결과를 안정화시키기 위하여 보다 많은 수의 표집을 대상으로 한 연구가 요구된다.



[영문]The Children less than two years old mainly use nouns in the one-word stage of speech development. As they reach two years of age, they are able to verbalize semantic relations by connecting words (including nouns, verbs, adjectives) they have learned. Children develop the ability to create syntactic forms by learning and using predicates, composed of adjectives and verbs. Mean Length of Utterance(MLU), which has been used as a primary index to measure syntactic ability, can be computed from a sample of spontaneous speech by two methods. The first method calculates MLU in Morphemes(MLUm) and the second method, in Words(MLUw). /To investigate the relation between children''s syntactic ability and the predicate production, we measured the Total Number of Predicate(TNP) and the Number of Different Predicate(NDP) as MLU increased. /Thirty-five children mainly using two or three words in an utterance were allowed to play freely with six kinds of toys. After gathering the spontaneous speech, we evaluated the MLUw, MLUm, TNP, and NDP were evaluated to analyze the relation between MLU and predicate production. The results were as follows: /1. As MLUw and MLUm increased, TNP and NDP significantly increased. /2. When analyzed the data according to the Brown''s stage, / a. TNP continuously increased at each stage, whereas NDP in MLUm increased significantly only at Brown''s stage II. / b. TNP significantly increased from stage II to stage III, and NDP from the stage I to stage III. /These results indicate that children''s syntactic growth, and the acquisition and use of predicates progressed concurrently in early language development. When each stage was examined, however, both TNP and NDP did not simultaneously increase when children learned and developed predicates. In other words, children acquire language in two periods. In the first period, children learn new predicates to increase NDP, and in the other period, children inflect or repeatedly use the learned predicates to thoroughly comprehend their meaning and stabilize their usage. In addition, the mean ages of the children of the stageⅡ and Ⅲ, respectively, were not different, even though TNP of the stageⅢ significantly increased. These findings imply that one needs to differentiate the two different periods of predicate development according to syntactic growth. /The type of semantic relations for in children''s utterances should be investigated with a larger sample size because it may influence the TNP and NDP of children in Brown''s stageⅠ.
Files in This Item:
TA00918.pdf Download
Appears in Collections:
1. College of Medicine (의과대학) > Others (기타) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/135953
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links