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진료정보 공동활용을 위한 한국형 표준 모델링 방안에 관한 연구

Other Titles
 Study on standardized Korean model for the healthcare information sharing 
Authors
 강성원 
Issue Date
2004
Description
보건정보관리학과/석사
Abstract
[한글] 전자정부를 비롯한 사회 각 부문의 정보화가 많은 발전을 보이고 있다. 보건의료부문도 EMR 구축을 비롯해 활발한 움직임을 보이고 있다. 이러한 현상은 국경없는 사회로 개방되는 추세와 더불어 디지털 사회로 발전해 감에 따라 정보인프라 구축이 국가경쟁력의 기본이자 산업 경쟁력의 기본이기 때문이다. 의료부문도 인구의 고령화, 환자에서 소비자로의 인식변화, 건강에 대한 관심의 증대, 새로운 의료기술의 등장 등으로 인해 의료비가 급속도로 증가하는 추세에 있어 보다 합리적이고 체계적인 모습을 갖추지 않고서는 경쟁력을 가질 수 없음을 의미한다. 또한 각 의료기관이 정보화, 표준화, 전문화되어 감에 따라 서로 정보를 공유할 수 있는 기반이 하나하나 준비되고 있는 실정이다. 이번 연구를 통해 의료기관간의 진료정보공동활용을 위한 정보화 모델을 제시함으로써 진료정보의 공동활용을 위한 기반을 마련하고 이를 통해 효과적이고 합리적인 정보공유와 환자에 대한 서비스를 향상시키고, 각 의료기관의 경영합리화를 촉진하는 동시에 국가적으로도 총의료비를 효율적으로 사용할 수 있도록 하는 방안을 제시하였다. 진료정보공동활용을 위해서는 먼저 의료정보의 표준화를 통해 정보공유 가 가능하도록 하여야 한다. 또한 의료정보의 보호를 위한 보안체계의 수립 및 인증방안을 수립하는 것이 필요하며, 이를 바탕으로 정보공유가 가능한 네트워크의 구축방안에 대해서도 연구하였다. 또한 정보공동활용이 활발히 이루어지고 있는 행정부문의 정보화에 대한 분석을 통해 제도적으로 진료정보공동활용에 활용할 수 있는 방안들을 검토하였다. 의료기관간 진료정보공동활용의 구체적인 실행을 위해 현재의 의료기관 정보화 현황과 정보공유 실태를 분석하였다. 이에 영향을 미치고 있는 의료기관 내외부의 운영환경을 분석하였고, 협력병원 체계 형태로 운영되고 있는 진료정보공동활용 사례를 조사, 분석하였다. 이를 통해 현실적으로 적용가능한 부분과 추가로 확보하여야 할 기반구조에 대한 검토가 이루어 졌으며 의료기관의 참여가 가능하고 국민들의 요구에도 부응할 수 있는 시스템 설계가 이루어지도록 하였다. 사업추진에 대한 법제도적인 기반 분석과 사회적 수용성, 경제적 타당성, 기술적 적용가능성 분석을 하였으며, 진료정보공동활용센터의 모형설계와 목표시스템 및 단계적 실행방안을 제시하였다. 이와 같은 조사와 분석을 통해 진료정보공동활용센터의 구조를 설계하고 네트워크, 보안 및 인증체계 설계, 데이터베이스 구축 등 종합정보처리 및 연계센터를 설계할 수 있었다. 이번 연구결과는 향후 의료기관 간에 정보공동활용에 있어 중심역할을 하게 될 진료정보공동활용센터의 구축의 효율적인 방안으로 활용될 수 있을 것이다. 진료정보공동활용센터를 중심으로 의료기관간의 정보공유가 활성화되면 국민의 의료서비스 질 향상에 기반이 될 것이며 의료기관간의 협력체계가 강화될 수 있으며, 국가적으로도 중복투자 방지와 국가보건정책 수립의 기반정보를 얻을 수 있으며 무엇보다도 효율적인 의료서비스 제공을 통해 지역적 불균형 해소와 국민의료비 절감, 의료기관의 경영합리화를 함께 얻을 수 있는 기반이 될 것으로 생각한다.
[영문]Informatization crossing over all the sectors of the society featuring electronic government in particular have made great strides by far. For which Healthcare sector is gearing up as well by building such an advanced Electronic Medical Record (EMR) system. The belief that robust establishment of information technology infrastructure over the nation must be the key of keeping not only the national competitiveness but also a sharp edge in industrial competition. It has sparked that kind of efforts as the trend for an open society and a borderless globe is getting prevalent and being digital in all socio-economic landscapes wildly progresses. In that the lesson is certainly the case for the healthcare sector, it should have better-than-ever efficient and well organized structure so that it could cover the surge of medical expenses in the coming days due to aging of whole population, a mind-set spread of from a patient to a customer, the increase of interest in health, and developments of new medical treatment technique. Meanwhile, a large number of medical institutions’ informatization, standardization, and specialization today are making the ground in which they can share with a good deal of healthcare information each other. This study attempted to come up with substantial proposals of establishing an information center that enables healthcare information sharing among medical institutions. The information center will become the effective hub for co-utilizing healthcare information that is in turn likely to increase the service quality for patients in hospitals. In addition, the information hub may help streamline the healthcare business and spare the nation-wide medical expenses with efficiency at the same time. The study consisted of three parts of research. For the first, the status of standardization in healthcare information was analyzed in light of sharing and common utilization. The analysis resulted in development of some plans for standardization itself and security and authentication for the use of healthcare information. Also, the data network that allows information exchange was examined. Through the analysis of the administrative offices’ informatization, which have already been enjoying benefits of information sharing much enough, the possible ways of institutionally spurring the co-use of medical care-related information were tried to specify. Second part surveyed and analyzed the current state of information sharing among healthcare centers as well as internal or external environment factors surrounding those institutions, from the viewpoint of concretized implementation of it. The practical cases that have cooperatively been managing and sharing patients-care information between specific hospitals were analytically gathered too. To this end, an attempt was made to clarify which parts of incumbent information sharing infrastructure could be applicable as it is to and what kind of infrastructure should be complemented further for designing a healthcare information hub in which health institutions can lively participate, and that fully meets the public’s demand. On the third part, such potential factors as social recognition, economic rational, technological feasibility, and regulatory conditions that are probably able to have an effect on the establishment of healthcare information hub center was taken into a scrutiny. By doing so, modeling and architecting of target system of the hub could be laid down with presentation of actual implementation plans by phases. In summary, the surveys and analytical works above made possible designing the integrated information processing scheme and related data centers of healthcare information hub, which includes the architecture, network topology, security and authentication system, and data warehouse as well. This study’s outcome will be able to be used as efficient solutions to construct the hub center for healthcare information that is being expected to play an instrumental role in information sharing among institutions for the future. The viable exchange of shared information like patient-care records and relevant materials will bring in the higher quality services to all patients and strengthen the cooperative relationship between institutions. The information hub center is sure to help save the wasted cash of double spending on individual information system building by institutions, similarly helping feed useful informational troves to government’s healthcare policy-makers. Above all, no doubt that it should reduce the healthcare cost, resolve the problems of regional unbalances in healthcare benefit offerings, and facilitate sound performance of institutions by introducing productive medical services so good as far.
URI
http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/128891
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2. 학위논문 > 4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > 석사
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