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구강보건업무 수행 시 치위생과 교육의 효용도

Other Titles
 Usefulness of dental hygiene education curriculum in the public oral health service performance 
Issue Date
2004
Description
치의학과/석사
Abstract
[한글] 보건(지)소 구강보건업무 수행 시 치위생과 구강보건관리 영역인 치면세마론 및 예방치과학 실습, 공중구강보건학 실습, 구강보건통계학, 구강보건교육학 및 실습 교육과정의 효용도를 알아보고자 현재 보건(지)소에 근무하는 치과위생사 96명을 대상으로 설문조사를 시행하였다. 보건(지)소 업무내용과 업무빈도, 교육내용의 유용성, 중요성, 강화성에 대한 연관성을 조사하고, 현행 치위생과 교육과정이 지역사회 구강보건업무에 미치는 효용도를 조사하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 치위생과 교과목 관련 보건(지)소 업무로는 치아홈메우기가 주1회 이상 가장 많이 실시하고, 교육내용이 매우 유용한 것으로도 치아홈메우기라고 가장 많이 응답하였다. 매우 중요한 교육내용은 대상자별 잇솔질법, 교육내용이 더욱 강화되어야 한다고 생각하는 항목으로는 대상자별 구강보건교육이라고 가장 많이 응답하였다. 그러나 공중구강보건학의 학교급수불화사업관리와 수돗물불소화사업관리 업무는 거의 강조되지 않았다. 2. 업무빈도와 교육내용의 유용성과의 연관성에서, 업무빈도가 높을수록 교육내용이 유용한 것으로 나타났고, 교육내용의 중요성과 강화성과의 연관성에서 교육내용이 중요 할수록 더욱 강화되어야 하고, 보건(지)소 업무와 교육과정의 강화성과의 연관성에서, 업무빈도가 높은 업무일수록 더욱 강화되어야 한다고 나타났다. 3. 대학 치위생과 학습목표와 현행 교육과정의 시간수를 비교해본 결과, 현행 교육과정의 시간 수가 508.5시간으로 19시간 많았으며, 강의시간은 205.4시간으로 50.6시간이 적었고, 실습시간은 327시간으로 93.5시간 많았다. 4. 구강보건교육학 및 실습 영역에서는 업무빈도에 비해 교육 학습시간수가 적으므로 더욱 강화되어야하고, 치면세마론 및 예방치과학 실습에서는 불소도포, 치아홈메우기, 대상자별 구강건강관리 또한 학습시간수의 부족으로 더욱 강화되어야 한다고 나타났다. 공중구강보건학 실습 및 구강보건통계학 영역에서는 학습 시간수나 교육내용의 강화성이 강조되지는 않았다. 이상의 연구결과를 보면, 업무빈도가 높은 구강보건업무에서 교육내용이 유용하게 쓰이고 중요하며 더욱 강화되어야 한다는 결과를 얻었다. 그러나 외국의 교육과정과 비교했을 때, 우리나라의 구강보건관리 영역에 대한 교육과정이 많이 부족하므로, 본 자료가 임상에서 활용도가 높은 새로운 교육과정 모형 개발에 근거자료로 이용될 수 있을 것이라 사료된다.
[영문]The purpose of this study is to evaluate the usefulness of dental hygiene education curriculum such as oral prophylaxis, preventive dentistry, public oral health, oral health statistics, oral health education in the public oral health service performance. Questionnaire survey was posed to 96 dental hygienists working in health centers. The relativity among frequency of task, usefulness, importance, and reinforcement of the education curriculum in the health centers, and the effect of current dental hygiene education curriculum on public oral health service were studied. The results are follows; 1. Sealant was performed the most frequently in the health centers for more than once a week, and it was also the most useful content in the education curriculum. And the tooth brushing method is considered the most important in the curriculum. Therefore oral health education was considered as factor which required the most reinforcement. However, the issues of school water fluoridation and water fluoridation in the public oral health were barely brought up as a matter of subject. 2. In the relationship between the frequency of task and the usefulness of curriculum, it showed that the more frequency of task is more useful. In the relationship between importance and reinforcements of curriculum, it showed that the more importance of the education curriculum requires more reinforcement. And more frequently performed task should be more strengthened. 3. According to the education course hours, current education curriculum course hours was 508.5 hours, which is 19 hours more spent than the original curriculum guideline. Lecture hours were 205.4 hours, which is 50.6 hours less, and the practice hours was 327 hours, which is 93.5 hours more than the original curriculum guideline. 4. Because of the insufficient course hours of curriculum compared to the frequency of the task, the oral health education, oral prophylaxis, and preventive dentistry should be reinforced more than now. But the oral health statistics and public oral health curriculum were not only emphasized, but also any reinforced compared to other tasks. As the results of this study, the more frequently performed task is more important, and should be reinforced in the curriculum. But, compared to foreign countries education curriculum, education curriculum about oral health care field in Korea is very insufficient, therefore, it is considered that this study could be used as the basis for the development of more useful and new education curriculum model in clinics.
URI
http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/128826
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2. 학위논문 > 2. College of Dentistry (치과대학) > 석사
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