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POPs의 위해 인식에 대한 의사소통 프로그램의 효과분석

Issue Date
2003
Description
환경보건학과/석사
Abstract
[한글] 본 연구에서는 환경 및 건강에 대한 위해 관리를 위해 유해환경물질의 노출과 그로 인한 인체의 위해 영향, 생태계에 미치는 악영향 그리고 환경오염물질의 저감방안과 실천행동 등에 대해서 위해 의사소통을 실시하여 그 효과와 영향을 규명하고자 서울에 거주하는 초등학생, 중학생 그리고 일반인을 대상으로 구조화된 설문지를 이용하여 2003년 3월부터 4월까지 2달에 걸쳐 총 1,270명을 대상으로 POPs(잔류성유기오염물질)에 대한 위해 인식과 인지도를 실시하였으며, 그 사이에 위해 의사소통 프로그램을 실시하여 교육 전후의 효과를 분석하였다. 위해 의사소통 수단으로 사용한 방법은 POPs와 황사에 대한 동일한 내용을 가지고 e-mail과 홍보자료집을 이용하여 위해 의사소통 프로그램을 실시하였다. POPs에 대해서는 대부분의 사람들이 거의 모르고 있었으며, 황사에 대해서는 98%가 ''알고 있다''고 답한 반면, POPs와 황사 모두 구체적인 인지도에 대해서는 낮게 인지하고 있어, 친숙한 물질이라 할지라도 구체적인 지식정도는 매우 낮은 것을 알 수 있었다. 위해성 의사소통 프로그램 실시에 따른 POPs의 위해 인식 및 인지 변화를 보면, POPs에 대한 인식은 일반인이 가장 큰 인식의 변화를 보였으며, POPs의 인체와 생태계에 미치는 위해 영향은 위해 의사소통 실시 후 초등학생이 가장 큰 인식의 변화를 나타냈다. POPs 인식에 영향을 미치는 요인은 의사소통 이전에는 환경문제에 대한 관심이 클수록, 연령이 높을수록, 환경오염으로 인한 생활건강에 피해가 클수록 POPs에 관심을 갖는 것으로 나타났으며, 의사소통 프로그램 실시이후에 환경오염에 대한 관심이 가장 큰 영향을 미치고, 환경오염으로 인한 건강상의 피해경험이 많을수록, 여성일수록 POPs의 인식이 크게 나타났다. On-line 과 Off-line 방법의 서로 다른 수단을 이용해 동일한 내용의 위해 의사소통 프로그램을 실시한 결과 POPs의 인지도는 중학생은 e-mail로 교육했을 때 효과적으로 나타났으며, 일반인과 초등학생의 경우 홍보자료집을 이용했을 경우에 그 효과가 더 크게 나타났다. 또한, 사전 학습경험이 있는 대상자들이 더 환경오염에 대한 감소방안이나 실천행동에 대해 더 적극적으로 변화를 보이는 것으로 나타나 환경교육의 필요성을 보여주었다. 환경오염 감소방안과 실천행동에 대한 의사소통 실시 이전과 이후는 양적 상관관계를 나타냈으며, e-mail을 통한 정보제공 보다는 홍보자료집을 통한 정보제공이 더 높은 상관관계를 갖는다. 본 연구는 위해 의사소통을 사회 구성원들에게 실제 적용하기에 앞선 기초단계로써, 각 집단의 인식과 행동의지에 대한 합의를 도출하여 각 집단에 적합한 의사소통 프로그램의 효과를 알아보고, 위해 의사소통을 개발하는데 기본자료로 활용하는데 연구의 의의가 있다.
[영문] Risk Communication can be defined as the exchange of information about the nature, magnitude, significance, acceptability, and management of risk.Exposure of environmental contamination and risk effect in health, negative effect in ecosystem, and method of decrease for environmental contamination were investigated for risk management in environmental and health by environmental health risk communication in this study.Questionnaire surveys were conducted to sample form elementary school, middle school, and general public during March and April, 2003. The total numbers of responses was about 1,270. It was two investigated for the knowledge and the perception about POPs and measured by risk communication program, after first investigation. The risk communication program was investigated for method of risk communication with factors which are POPs and yellow sand by e-mail and pamphlet. Every subject of this study was concerned with the environmental before the estimated of risk communication program and they unsatisfied about the environment in Korea. Some of the general public answered that the environmental education is very necessary and they are very interesting in environmental problem.Most of subjects did't know about POPs but 98% of subjects knew about yellow sand. The rate of specific knowledge was investigated low level, even though it is very familiar material. Variation of risk perception and knowledge was increased after investigated of risk communication program in every group. In study about POPs, risk perception was highly correlated with general public and risk perception was highly correlated with human and ecosystem in elementary school. It was estimated that POPs is the most high correlated with risk perception after educated about risk communication in addition, risk perception was low correlated with general public and middle school. Risk perception was not correlated with education of risk perception and knowledge in general public and middle school. Before estimated of risk communication program, the factors exhibited high correlations with risk perception about POPs were high interesting about environmental contamination, old age, badly damage by environmental contamination in health. After estimated of risk communication program, the factors exhibited high correlations with risk perception about POPs were high interesting about environmental contamination, badly damage by environmental contamination in health, woman. In estimated of risk communication program by On-line and Off-line, the factors exhibited high correlations with interest in environment and risk perception about POPs was highly correlated with E-mail education in middle school, risk perception about POPs was highly correlated with visual materials in elementary school and general public. The subjects who have pre-experience for risk perception were higher correlations with method of decrease and practical method. Method of decrease and practical method were highly correlated estimate of risk communication program. Visual materials were higher correlated than E-mail education. Risk perception research has a number of implications for such educational efforts.Therefore, the risk communication program can be emerging as an important research subject to develop policies in the field of environmental health. In addition, to improve the communication of risk information among different groups and to provide effective risk management on environmental issues in Korea, further studies in risk perception are strongly needed.
URI
http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/128473
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2. 학위논문 > 4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > 석사
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