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대형종합병원의 아웃소싱 실태 분석

Issue Date
2003
Description
병원행정학과/석사
Abstract
[한글] 본 연구는 갈수록 악화되는 병원경영여건 하에서 병원의 핵심업무인 의료서비스에 역량을 집중시켜 경쟁력을 강화하기 위해서는 아웃소싱의 도입이 필요하다는 인식 하에서 출발하였다. 1990년 이후 국내 종합병원에서 아웃소싱 도입비율은 증가추세에 있다. 그러나 이를 위한 사회제도 및 법률 그리고 서비스는 미미한 실정이다. 또한 대부분의 병원 자체도 아웃소싱 도입의 필요성에 대한 인지도가 낮으며 아직도 비용절감을 위한 인적자원의 한 부분으로서만 다루고 있다. 우리나라의 500병상 이상 종합병원에서 도입하고 있는 아웃소싱(외주화)의 현황과 실태를 분석하기 위하여 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 전국 83개 병원의 아웃소싱업무 실무책임자를 대상으로 2003년 4월 25일부터 5월 20일까지 실시하였으며 이중 58개 병원에서 응답하여 69.9%의 회수율을 보였다. 이 자료를 기초로 아웃소싱 실태 및 현황을 조사하고, 아웃소싱을 실시하는 병원들의 특성을 설립형태별ㆍ지역별 상관관계를 분석하고, 만족도를 비교한 결과는 다음과 같다. 1. 아웃소싱 현황을 보면, 49개 병원(84.5%)에서 아웃소싱을 시행 중이었으며 이중 36개(73.5%) 병원은 1990년 이후 도입하였다. 아웃소싱을 실시한 이유로는 비용절감이 가장 큰 요인으로 나타나 보다 전문적인 분야의 아웃소싱에는 소극적이라는 것을 알 수 있다. 아웃소싱업체를 선정하는 기준으로는 공급업체의 전문성을 중시하였다. 반면에 업무의 질 문제와 노조의 반대가 아웃소싱 도입에 장애로 작용하고 있었다. 2. 아웃소싱 실시에 대한 만족도를 분석한 결과 경영진의 만족도 점수는 3.43으로 병원직원의 만족도 점수는 3.14로 조사되었는데 경영진이 병원직원에 비하여 아웃소싱에 대한 만족도가 높았다. 또 설립형태별로 만족도에서는 재단법인의 경우 경영진과 병원직원 모두 평균보다 낮았다. 3. 아웃소싱의 도입 필요성과 추가 신규 도입계획에 대하여 분석한 결과 대다수의 병원이 아웃소싱의 활용에 대한 필요성을 가지고 추가 신규 도입을 계획하고 있음을 알 수 있었다. 또 현재 실시 중인 아웃소싱의 분야는 아직 청소, 세탁, 경비, 급식(환자식), 시설유지관리 등 단순노무적 업무에 집중되어 있으며 향후 도입예정 분야는 정보시스템분야가 상대적으로 많아 점차 아웃소싱이 단순노무적 업무에서 전문적 업무로 확대되고 있다고 볼 수 있다. 이상의 연구결과를 종합하여 볼 때 병원 경영진과 직원 모두 아웃소싱이 단지 비용절감을 위한 구조조정의 방법이 아니라 병원 경쟁력강화를 위한 경영전략으로 장기적 관점에서의 이해가 필요하다. 또한 아웃소싱을 통하여 업무의 질을 높이고, 고객의 만족도와 직원의 만족도를 향상시킬 수 있는 전문 공급업체에 대한 인프라를 구축하여 병원들 간의 아웃소싱 경험과 정보를 공유하여야 할 것이다. 경쟁력 강화를 위해서는 비효율적인 업무를 과감히 아웃소싱하여야 한다는 인식의 전환이 필요하며, 아웃소싱을 위해서는 담당 업무에 대한 정확하고 객관적인 평가를 통하여 직원들의 아웃소싱의 공감대를 형성해 나가는 노력이 필요할 것이다. 향후 본 연구에서 부족한 부분에 대하여 구체적이고 깊이 있는 연구가 진행될 수 있기를 기대한다.
[영문] This study is on the situation of outsourcing in general hospitals in order to develop their efficient management. Because it is necessary to introduct strategic outsourcing for the purpose of being intense their competitive management with concentrating upon medical service is an essencial part in hospital. Since 1990, the rate of outsourcing introduction in general hospitals have continuously increased all over the country. But social systems, laws, and services of korea for this outsourcing have not been developed. Moreover, most hospitals themselves have little cognition of its necessity, and still managed it as a part of human resources towards reduction expenses. A structured survey to be filled out by the individual surveyed was distributed to people in charge of outsourcing management at 83 hospitals with more than 500beds throughout korea from April 25 to May 20, 2003. The present study was done with the returned survey from 58 hospitals. We first examined the current status and realities of outsourcing in general hospitals, and then analyzed the charactor of hospitals in putting outsourcing through mutual relation by the form of establishment and by the region. And lastly, we compared the level of satisfaction on it. The result of survey is as follows; 1. As the present situation of outsourcing was inspected, 84.5% of hospitals has been in force, more particularly 73.5% of them since 1990. The great cause of execution was on account of reduction expenses. And the selection standard of an enterprise supplied with outsourcing was paid much attention to its specialty. On the other said, the matter of affairs in quality and the resistance of a labor union were an obstacle against introduction of outsourcing. 2. According to the result of a degree on satisfaction in outsourcing practice was higher in people with the right of management (3.43 point) than in staff (3.08 points). And the level of satisfaction by the form of establishment, in case of a foundation was lower than the average points both the board of management and the staff. 3. As the result of a surveying about a necessity and a new additional plan on introduction of outsourcing was analyzed, for the greater part of hospitals was showed their plan with the intention of outsourcing practice. And as for an expected field on introduction was focused on the information system area as one of specialization. From these results, the competitive power in general hospitals would need the appreciation of outsourcing as a strategic for an effective management and administration over a long term not a temporary means with the purpose of structual adjustment in hospitals. Further more, it is important to improve the quality of affairs through outsourcing practice and hold experience and information about outsourcing in common by building up the foundation of supply enterprise, so that clients and staff may elevate the level of satisfaction. The next, we must convert awareness on outsourcing and try to form sympathy on it by putting correct and objective estimation about the duty in own charge. Each specific subject in the present study needs to be examined in-depth in future studies.
URI
http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/128444
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2. 학위논문 > 4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > 석사
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