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응급실 간호사 환자 상호작용 분석

Title
응급실 간호사 환자 상호작용 분석
Other Titles
(The) analysis of nurse-patient interaction in the emergency department
Issue Date
2003
Publisher
연세대학교 대학원
Description
간호학과/박사
Abstract
[한글] 본 연구는 응급실 간호의 한 영역으로 간호사-환자 상호 교환속에서의 상호작용 행위를 분석하여 응급실에서의 효과적인 상호작용 행위를 설명하고자 시도되었다. 자료수집기간은 2002년 11월부터 2003년 4월까지 6개월간이었으며, 서울시내 소재 일개 대학 부속병원의 응급진료센터에서 이루어졌다. 연구대상자는 응급진료센터에서 근무하고 직접 환자를 담당하는 일반간호사 28명 및 간호사가 담당하는 환자 63명을 대상으로 하였다. 자료수집은 비디오 촬영을 통한 관찰법을 이용하였다. 상호작용 행위 분석은 의사 - 환자간의 의사소통을 분석한 Roter(1997)의 상호작용 분석체계를 근간으로 하여 간호상황에 맞게 수정 보완한 상호작용 행위 분석틀을 이용하였다. 본 연구의 상호작용 행위 분석틀은 36개 상호작용 행위로 구성되었다. 상호작용 행위의 코딩과정은 본 연구자가 촬영된 비디오 관찰을 통해 일일이 모든 상호작용을 전사한 뒤 이루어졌으며 좀 더 코딩의 신뢰성을 높이고자 수차례 반복 코딩하는 과정을 거쳤다. 분석결과 응급실 간호사는 정보제공 행위 중 특히 투약이나 처치 등에 관한 정보의 제공을 가장 많이 행하고 있었다. 이와 함께 간단한 지시 등의 오리엔테이션과 환자상태 및 처치에 관한 행위의 지시가 높은 비율을 차지하고 있었다. 긍정적인 말은 상황에 따라 하고 있었으며, 환자의 심리 사회적 상태에 관해서는 정보수집을 거의 하지 않고 있었다. 응급실 환자 또한 자신의 상태 및 처치에 관한 정보, 절차 및 수속에 관한 정보에 높은 관심을 갖고 있었다. 정서적으로는 걱정스러운 말과 안심을 청하는 말이 많았다. 간호사의 상호작용 유형은 상호작용 행위를 대상변수로 하여 군집분석(Cluster analysis)을 이용하였으며 폐쇄적 상호작용, 긍정적 상호작용, 정보 및 지시적 상호작용, 그리고 촉진적 상호작용 등의 4가지 구별되는 유형을 확인하였다. (1) 폐쇄적 상호작용 유형에서는 간호사의 대화는 간단하고, 기본적인 오리엔테이션이 가장 특징적으로 많았으며 반면에 심리사회적 정보수집을 위한 질문은 없었다. (2) 긍정적 상호작용 유형은 환자 정서 중심의 간호행위를 하는 유형으로 긍정적 대화가 특징적이었으며 심리사회적 정보의 제공이 다른 유형에 비해 높았다. (3) 정보 및 지시적 상호작용 유형에서는 간호사가 중립적인 태도를 보이며 환자의 정서적 측면보다는 주로 처치 중심의 정보 및 지시를 제공하는 것이 특징이었다. (4) 촉진적 상호작용 유형에서는 정서적 측면, 심리사회적 측면, 환자의 상태 및 처치 등의 생의학적 측면의 상호작용이 균형을 이루면서 환자가 대화에 참여할 수 있도록 촉진적인 말을 사용하는 것이 특징적이었다. 이상의 네가지 상호작용 유형 중, 촉진적 상호작용 유형에서 환자의 상호작용 참여율과 상호작용 만족도가 가장 높았다. 이에 간호사의 촉진적 상호작용은 앞으로 응급실 간호중재로 개발되어야 할 효과적인 상호작용임을 확인하였다.
[영문]The main purpose of this study is to explore the effective nurses'' interaction patterns with patients in the emergency department. This study used video technology to record complete conversations between nurses and patients, thus obtaining the interactions naturally occurring in a clinical setting. The participants were 28 nurses and 63 patients in the emergency department. The data were collected from November, 2002 to April, 2003 in the emergency department at one of the university hospitals located in Seoul. The video recordings were observed for 4 hours for each case and coded using an adapted version of Roter''s Interaction Analysis System, which yields frequencies of 36 types of interaction behaviors. The results of this study showed that the information exchange related to therapeutic items including medications was highest in the nurses'' interaction behaviors. The patients wanted to get information about their illness, treatments and surroundings, showed worries, and asked for reassurances. The data were analyzed using cluster analysis to identify the patterns of nurse-patient interaction. Cluster analysis revealed 4 distinct nurses'' interaction patterns ; (1) "closed" characterized by orientation and negative talk (2) "positive" characterized by positive affective talk (3) "informative and directing" characterized by task-focused behavior including data gathering, and giving information about medical condition and treatment (4) "facilitative" characterized by balance of psychosocial and biomedical topics, reflecting a patient centered interaction. Patients'' interaction behaviors and balance of talk are different in 4 patterns. Patients'' satisfaction was highest in the facilitative interaction pattern and was lowest in the closed interaction pattern. In conclusion, the patient centered interaction pattern, balancing information exchange and psychosocial exchange is the most effective in the emergency department, suggesting that effective interaction skill is a core clinical nursing intervention in acute care.
URI

http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/128411
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2. 학위논문 > 3. College of Nursing (간호대학) > 박사
Yonsei Authors
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