0 504

Cited 0 times in

일 대학교 남녀학생의 특성에 따른 성에 대한 지식, 태도, 경험의 실태와 성교육 요구에 관한 연구

Other Titles
 (A) study on selected socio-demographic characteristics of male and female university students and their knowledge attitude experience in sex and the needs of sex ed 
Authors
 김은자 
Issue Date
1979
Description
간호학과/석사
Abstract
[한글]

청소년 성범죄와 성병문제, 혼전임신으로 인한 유산이나 미혼모 문제가 근래에는 모성 건강을 저해할뿐 아니라 사회적인 문제로 점점 증가하는 경향이 있어 적극적인 국가대책이 필요하게 되었다.

본 연구는 남녀 대학생의 성에 대한 지식, 태도, 경험의 실태를 조사하여 성교육 요구를 파악함을 일반적인 목적으로 하며 이 일반적인 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 구체적인 목적을 갖는다.

1. 연구대상자의 일반적인 특성을 파악한다.

2. 대학생의 성에 대한 지식, 태도, 경험의 실태를 파악한다.

3. 대학생의 성교육 요구를 파악한다.

4. 대학생의 일반적 특성과 성교육 요구와의 관계를 파악한다.

연구대상은 서울시내의 일 대학교를 임의로 선정하였으며 일 대학교를 대표 할 수 있는 표본을 얻기 위하여 학급을 표본추출 단위로 한 계층별 표본추출 방법을 사용하였다. 선택된 대학교의 초 학생수인 9,057명을 모집단으로 하여 성별로 계층화한 학생수는 남학생이 169명, 여학생이 159명이며 직접집합조사 방법에 의해 연구목적에 따라 작성된 질문지를 갖고 조사하였다. 조사기간은 1978년 10월 11일부터 17일까지 일주일간이었다.

통계적 계산은 전자계산기를 이용하였고 사용된 통계방법은 빈도백분율 평균 표준펴차 x**2 -test t-test F-test였다.

1. 성에 대한 지식

남녀 대학생의 성에 대한 지식의 정답율을 보면 성병, 피임, 수정에 관한 지식의 정답자는 40∼55%로 가장 부족한 지식으로 나타났고, 성별로 보면 남학생에게 부족한 지식은 수정, 임신, 피임, 순결, 성병에 관한 지식이었으며 여학생에게 부족한 지식은 생식기 생리, 수정, 성행동, 자위, 성병, 피임에 관한 지식으로 부족한 지식내용이 성별에 따라 다른 것으로 나타났다.

2. 성에 대한 태도

대부분의 남학생이 성행위를 자연스런 행동으로 받아들이고 있었으며 여학생은 70%만이 자연스럽게 성행위를 받아들여 남녀간에 통계적으로 유의한 차를 보였다. (x**2 =29.92 d.f.=4 P<0.01).

남학생은 성행위를 사랑과 일치된 행동으로 생각하지 않고 욕구충족을 위한 수단으로 생각하는 경향이 여학생에 비해 아주 강해 남학생의 약 66%가 응답하였고 반면에 여학생은 22%만이 응답해 남녀간에 통계적으로 유의한 차를 보였다. (x**2=60.15 d.f.=1 P<0.01

).

혼전 성관계를 갖는 것에 대한 남학생의 태도는 사랑하는 사이일 경우 대부분의 학생이 긍정적으로 받아들여 85.2%의 학생이 혼전성교가 가능하다고 보고 있으며 이에 비해 여학생은 21.4%만이 긍정적으로 대답해 남녀간에 통계적으로 유의한 차를 보였다(x**2=131.90, d.f.=1 P<0.01).

3. 성에 대한 경험

남학생의 약 53%가 성교경험이 있는데 비해 여학생의 2.5%가 성교경험을 갖고 있어 남녀간의 성경험에 있어 통계적으로 유의한 차를 보였다(x**2 =105.45 d.f.=2 P<0.001).

임신을 경험한 학생은 남학생의 7.1%, 유산을 경험한 학생은 남학생의 7.7%였다. 강간을 경험한 남학생은 4.1%, 여학생은 0.6였고 동성애를 경험한 남학생은 7.7%, 여학생은 3.1%였다.

성병경험은 남학생의 13.0%가 경험하고 있었고 매음굴출입 경험도 남학생의 약 35%가 경험하고 있었다.

성교경험 횟수가 무수히 많다고 답변한 남학생은 21.9%였으나 여학생의 경우는 1.3%에 불과해 남녀간에 통계적으로 유의한 차를 보였으며(x**2 =102.86, d.f.=4 P<0.001), 매음굴출입 경험이 무수히 많다고 응답한 남학생이 약 5%로 높은 비율을 보였다.

4. 대학생의 성교육에 대한 요구

대학생에게 요구되는 성교육 내용으로는 성병, 피임, 수정에 관한 지식과 임신, 유산에 대한 지식 및 성욕의 바른 처치를 위한 대책, 혼전 성관계에 대한 태도와 순결과, 지위 성교시의 위생에 대한 교육이 요구되는 것으로 나타났다.

5. 대학생의 특성에 따른 성교육 요구

성에 대한 지식은 남학생에 비해 여학생이 종합평가지수가 낮아 교육요구가 더 높았으며 남녀간의 지수의 차이는 통계적으로 유의한 차를 보였고 (t=6.52 d.f.=326 P<0.01),

성에 대한 태도에 있어서는 남학생이 여학생에 비해 종합평가지수가 낮아 교육요구가 더 높았으며 남녀간의 지수의 차이는 통계적으로 유의한 차를 보였다(t=12.23 d.f.=326 P<0.01).

성에 대한 경험에 있어서도 남학생이 여학생에 비해 종합평가지수가 낮아 교육요구도가 더 높았으며 남녀간의 지수의 차이는 통계적으로 유의한 차가 있었다(t=-4.90 d.f.=326 P<0.01).

연령에 따른 성교육 요구로는 여학생의 경우 나이가 어릴수록 지식에 대한 종합평가지수가 낮아 나이가 많은 여학생에 비해 지식에 대한 교육 요구가 더 크며 연령에 따른 지수의 차이는 통계적으로 유의한 차가 있다(r=3.48 d.f.=326 P<0.01).

남학생의 경우에는 나이가 많을수록 경험에 대한 종합평가지수가 낮아 나이가 어린 학생에 비해 교육 요구가 높았으며 연령에 따른 지수의 차이는 통계적으로 유의한 차가 있었다(F=6.49 d.f.=326 P<0.001).

종교의 유무에 따른 성교육 요구로는 남학생중 종교를 갖지 않은 학생이 태도에 대한 종합평가지수가 더 낮아 종교를 갖은 학생에 비해 교육요구가 더 높았으며 종교의 유무에 따른 지수의 차이는 통계적으로 유의한 차가 있었다.

여학생에 있어서도 마찬가지로 종교를 갖지 않은 학생이 종교를 가진 학생에 비해 성에 대한 태도교육이 더 요구되는 것으로 나타났다. 가풍, 거주지에 따른 성교육 요구로는 남녀 모두 통계적으로 유의한 차를 보이지 않았다.

결론적으로 남녀대학생의 성에 대한 지식, 태도, 경험을 파악한 결과 이들에게 성에 대한 올바른 지식과 건전한 가치관 정립, 성경험에 따르는 문제들에 대한 교육이 요구되고 있음을 알 수 있었다.

포괄적인 성교육이 정규교육과정에서 직접 실시될 것을 제외한다.

[영문]

Nowadays, increasing tendency of the problems of adolescents sexual crime, veneral disease, abortion, and unwed mothers are observed and regarded as social problems which are required an urgent and concrete solutions.

Thus, this study generally aims at examining how the university students conceive sex, what the students know about sex and what sexual experience they have, and then this study finally disclose the sex education needs for university students.

Following specific objectives are established to meet the general aims of the study:

1. Find out general characteristics of study population.

2. Find out undergraduate students knowledge, attitude, experience in sex.

3. Find out the need for undergraduate students sex education.

4. Rind out the relationship between undergraduate students selected socio-demographic characteristics and their need of sex education.

The nine thousand fifty seven students of the purposively selected university in seoul city is defined as universe.

The stratified random sampling method is used to obtain samples of 169 of male students and 159 of female students.

However, sampling unit is a class instead of a student.

Directed group survey method is used for collection of data with the questionnaire which was developed specially for this study.

The period of survey is from oct. 11 to oct. 17 in 1978.

Percentage, mean, standard deviation, qui-squire test, t-test and F-test are used for statistical analysis.

The result of this study can be summarized as follows:

1. knowledge

Only 40-50% male and female students had correct knowledge of the veneral disease, contraception, and fertilization.

Male students are lacking in the knowledge of fertilization, pregnancy, contraception, purity and veneral disease, whereas female students are mostly lacking in the knowledge of the reproduction, physiology, fertilization, sexual behavior, masturbation, veneral disease and contraception.

2, Attitude

Almost all male students think that sexual behavior is natural, while only 27% of female students think it natural. (x**2 =29.92 d.f.=4 P<0.01)

Approximately 66% of male students tend to think sexual intercourse with opposite sex possible just for the fun without love and as a means of solving sexual desire without love, while only 22.0% of female students show similar attitude toward

sexual intercourse. (x**2 =60.15 d.f.=1 P<0.01)

It is interesting to find that 85.2% of male students respond positively about it.

There is statistically a significant difference in attitude of male and female students about the premarital coitus. (x**2 =131.90 d.f=1 P<0.01)

3. Experience

About 53% of male students had sexual experiences more than once, but only 2.5% of female did. (x**2 =105.45 d.f=2 P<0.001)

Proportion of male students who made someone gotten pregnant is 7.1%, and experienced their patrner's abortion is 7.7%.

Proportion of male and female students with experiences of homosexuality is 7.7% and 3.1% respectively.

Male students who experienced veneral disease is 13.0% and the percentage of the male students who had sexual intercourse with prostitudes is 34.9%.

Male(21.9%) and female(1.3%) students experienced sexual intercourse at least once. (x**2 =102.56 d.f.=4 P<0.001)

About 5% of male students stated they had countless number of sexual with prostitudes.

4. Needs of Sex Education for University Students

Based upon the study results, one could conclude that the essential contents of sex education necessary for undergraduate students are knowledges of veneral disease, contraception, fertilization, pregnancy, abortion, the control of sexual desire, the right attitude toward premarital sexual experience, the value and conception sexual activities.

5. Sex Education Needs According to the Socio-Demographic Characteristics and Needs of Sex Education

1) Sex;

Female students have higher needs of sex education in relation to knowledge about sex than male students

2) Age;

Young female students have more need for knowledge of sex education than the older ones.

Older men students have more educational needs for fight sexual attitude and activities.

3) Religion;

Male and female students who have not religion, have ore need of sex education than those who have religion.

In conclusion, having found about university students knowledge, attitude, experience about sex, proper knowledge of sex, establishment of wholesome attitude toward sex, value and conception of purity, education is oritically needed at this

point for the university students.

Furthermore, sex education is required and must be taught as a regular course in the currioulum of all Korean schools of all level.
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/126540
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links