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간호학생의 수술실 학습경험에 관한 조사연구

Title
 간호학생의 수술실 학습경험에 관한 조사연구 
Other Titles
 (A) study concerning the nursing students experience of the operating room 
Issue Date
1978
Publisher
 연세대학교 교육대학원 
Description
간호학교육/석사
Abstract
[한글] 수술실은 학생들이 인체해부 및 생리현상을 실제로 관찰할수 있는 곳이며, 무균조작과 협동심을 배우고 응급한 경우에 효과적으로 활동하는 것을 배울수 있는 현장학습 장이다. 그러므로 간호학생의 바람직한 수술실 현장학습 지도계획을 마련하기 위하여는 학습실태 를 파악함이 필요하다. 따라서서 1976년에 수술실 간호에 대한 이론학습과 실습을 마친 Y간호대학 3학년 학생 50명을 대상으로 하여 1. 간호학생이 갖는 학습경험의 범위와 종류 및 빈도를 측정하고 2. 바람직한 학습경험을 갖도록 이론적 수술실 현장학습 과정 모형을 개발한 후 3. 학습유형을 검토하였다. 연구방법은 학생들이 수술실 현장학습 후 제출하는 수술실간호 경험기록지를 이용하여 본 연구목적을 달성할 수 있는 내용을 자료로 수집한 후 부호화하여 기계적으로 처리하였다. 분석방법으로는 주로 백분율을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 간호학생의 계통별 수술실간호 현장학습 경험수는 일반외과계열의 학습경험수가 평균 3.5로 제일 높았고, 비뇨기과계열의 학습경험수는 평균 0.8로 낮았다. 2. 간호학생의 각 계열별 선택된 40가지 수술간호 내용은 산부인과계열 수술간호에 대한 학습경험의 평균비율이 29.6%로 제일 높았고, 비뇨기과계열 수술간호에 대한 학습경험의 평균비율은 7.0%로 낮았다. 3. 수술실학습 내용별 학생 1인의 평균 경험수는 관찰경험이 9.3으로 가장 많았고, 비소독간호 경험은 4.0이었고, 소독간호 경험은 1.7로 적었다. 4. 수술실 현장학습 지도를 위한 이론적 모형에서 실습일은 1주에 3일로, 1일에 8시간씩, 4주 실습이며, 학생들이 간단한 수술에서 복잡한 수술로, 관찰에서 수술에 직접 참여하는 소독간호까지 경험을 할수 있도록 계획하여 바람직한 학습경험을 갖도록 설정했다. 5. 본 연구자가 설정한 이론적 모형에 의하여 간호학생의 학습유형을 검토한 결과 모형이 설정한 경험의 연속성 및 순서없이 현장학습한 학생수의 비율이 39.3%로 제일 높았고, 반대로 경험한 학생수가 35.3%로 다음이고, 모형이 설정한 유형대로 경험한 학생수는 25.3%로 낮았다.
[영문] Operating Room where nursing students could learn aseptic techniques, cooperative team work, and effective management for emergent situation, and where they could observe vividly alive human anatomy and physiologic changes as well, has been an essential part of clinical experiences of nursing students. This study is to assess the actual student experience at operation room to plan for better learning experience of students. The specific objectives of this study are as follows: 1. To find out the range, kind and frequency of clinical experiences at the operation room. 2. To develop a model of clinical instructional plan at operating room. 3. To scrutinize nursing students clinical experience according the model. Existing data were utilized for the analysis. The data source was the student reports on their experiences while in operation room. Necessary information for meeting the objectives was drawn from the data and recorded and processed by machine. Percentage was the main means of reducing the raw data. The findings of this study were: 1. The most frequent number of clinical experience that each student had operating room nursing of general surgery(3.5/student/4wk.), and the least frequent number of clinical experience that each student experienced was operating room nursing of genitourinary tract surgery(0.8/student/4wk). 2. The highest percentage of nursing students experienced operation room nursing of obstetric & gynecologic surgery (29.6%), and the lowest percentage had operating room nursing of genitourinary tract surgery (7.0%). 3. The most frequent type of learning experiences that the student had at the operating room was observation (9.3/student/4wk), circulating experience, 4.0 times per student for 4 weeks. The lowest was scrub experience. Each student had on the average 1.7 times during for the four weeks of operating room clinical experiences. 4. The newly developed model for student learning experiences in operating room was designed to give students nursing experience from simple to complex and from observation to scrubbing to assist operation. Duration of the planned experiences required 3 days a week, 8 hours daily for 4 weeks clinical experience in operating room. 5. Only 25% of students had their nursing experiences in the sequence of experiences planned in the newly developed instructional model at operating room.
URI
http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/126403
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2. 학위논문 > 3. College of Nursing (간호대학) > 석사
Yonsei Authors
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