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서울시 개원치과의사의 의료사고 유형 및 대책에 관한 조사연구

Other Titles
 (A) study on the types of the medical accidents and the counterplan of the dentists in Seoul 
Issue Date
1998
Description
치의학과/석사
Abstract
[한글] 본 연구는 1997년 현재 서울특별시 치과의사회에 소속된 개원치과의사 2,941명을 대상으로 설문지를 작성배부하여 회수된 1,133매의 응답지를 이용하여 응답자에 관한 기본적인 자료조사 및 의료사고 경험도와 함께 치과진료 및 의료사고의 실태 및 일반적인 의식성향을 비교분석하여 다음과 같은 결과를 보였다. 1. 응답자의 의료분쟁 경험률은 47.9%로 약 반수의 치과의사가 의료분쟁을 경험하였으며, 전공의 수련여부와 의료분쟁 경험도 사이에는 유의차가 없었다. 2. 개원후 의료분쟁 발생시점년도는 5년이하가 78.3%로 개원초기에 상대적으로 의료분쟁이 빈발하였다. 3. 의료사고의 전체유형별 항목에 따른 사고건수는 치주 ·보존치료 관련사고의 경우에는 1,449건(32.43%), 발치관련사고의 경우에는 704건(15.76%), 보철 ·교정치료 관련사고의 경우에는 684건(15.31%)이었다. 4. 의료사고 발생시 환자보다는 의료인에게 책임이 있는 것으로 생각하는 치과의사가 72.2%로 상대적으로 많았으나, 책임정도에 있어서는 50%이하로 답한 치과의사가 74.5%로 의료인 또는 환자 이외의 다른 원인, 즉 의원성(疑原性) 또는 불가항력적인 원인으로 인 한 사고가 많은 것으로 사료된다. 5. 타치과의사로 인하여 본인의 치료가 의료분쟁으로 발전된 경우는 20.4%이었으며, 향후 이러한 의료분쟁 발생시 가장 합리적인 처리방법에 대하여 42.1%의 치과의사는 관련단체를 통한 조사 및 제재조치를, 44.0%의 치과의사는 해당 치과의사와의 협의를 통한 해결 을 제시하였다. 6. 설명 및 동의를 이행하지 않아 의료분쟁이 발생한 경우는 21.5%, 의무기록 관련자료 부족으로 의료분쟁이 발생한 경우는 21.9%, 치료후 주의사항 설명을 이행하지 않아 의료분쟁이 발생한 경우는 29.8%이었다. 7. 일부 치과의사의 경우 의료분쟁 경험후 사고발생에 대한 불안감 뿐만 아니라 직업자체에 대한 회의 및 도피의식까지 느끼는 등 부정적인 심리상태를 보이고 있었다. 8. 의료분쟁 발생시 문제해결에 있어 설명 및 동의와 의무기록 관련자료에 대하여 대부분의 치과의사가 비중있는 역할을 하는 것으로 생각하고 있으나, 실제 진료시 이의 준수정도는 미비하였다. 9. 향후 의료사고 발생에 대한 불안감을 95.7%의 치과의사가 가지고 있었다. 10. 의료분쟁 관련교육에 대하여는 95.3%, 처리기구에 대하여는 94.6%, 그리고 보험에 대하여는 79.9%의 치과의사가 필요성을 느끼고 있었다. 이상의 결과를 종합하여 볼 때 많은 수의 치과의사가 의료사고 및 분쟁에 노출되어 실질적인 경험도 또한 높게 나타났으며, 한편 의료인으로서의 주의의무에 대한 인식도는 양호한 편이었으나 실제 진료시 이의 이행정도는 인식도에 비하여 떨어지는 것으로 나타났다. 그러나, 의료인으로서의 의무를 충실히 준수하는 경우일지라도 의료사고의 발생을 원천적으로 봉쇄하기란 사실상 불가능하다. 따라서, 의료사고의 발생가능성을 항상 예상하면서 이에 대한 적절한 대응책을 세워나가야 하며, 이를 효과적으로 그리고 공정한 중립성을 띠며 처리, 보상해 줄 수 있는 실제적인 제도 및 기구가 필요하리라 사료된다.
[영문] The subjects chosen for the study were 2,941 dentists who have been registered in the Seoul Dental Association in 1997. Questionnaires were delivered to the dentists, and 1,133 questionnaires of these were returned. The basic data of repliers, medical accident experiences, and general thoughts on the dental care and medical accident had been reviewed. The following results were obtained : 1. The experience rate of the medical disputes was 47.9% in the reviewed questionnaires, and there were no significant differences between the specialist training and the medical dispute experiences. 2. The medical diputes had been relatively frequented in the beginning of the dental practice at the experience rate of 78.3% within 5 years. 3. In the medical accident cases, the number of the accidents associated with the periodonta1/operative treatment, tooth extraction, and prosthodontic/orthodontic treatment was 1,449 cases(32.43%), 704 cases(15.76%), and 684 cases(15.31%), respectively. 4. 72.2% of the dentists attributed the responsibilities of the medical accidents to the dentist himself or herself rather than the patients, However, 74.5% of those had responded that they were less than 50% responsible for the medical accidents, Thus, it was thought that the iatrogenic factor had played an important role in the causative factors of the medical accidents in many cases. 5. 20.4% of the dentists who had experienced the medical disputes replied that they had experienced the medical disputes evoked by the faults of other dentists. In case this type of medical accidents occur, 42.1% of the dentists presented tnking sanctions against the dentist who had been thought to be responsible, through the related organizations, and 44.0% presented coming to a settlement with that dentist through discussion in the most reasonable solutions. 6. The ratio of the number of medical disputes resulted from the lack of explaining about treatments and getting the informed consent from patients, the lack of equipping the charting records, and the lack of demonstrating the postoperativc instructions was showed 21.5%, 21.9%, and 29.8%, respectively. 7. After experiencing the medical disputes, some dentists showed the negative emotional conditions such as a doubt and escape awareness on the occupation itself as well ns a fear on the medical accidents. 8.Most dentists redgarded the account/approval on the relevant treatment and charting records as the important roles in solving the medical disputes. However, low execution degree of them had been observed in the dental offices. 9. Almost all the dentists, in some extent, had apprehensions about the medical accidents. 10. 95.3% of the dentists had the feeling of necessity for the educational programs, 94.6% for the manageable organizations, and 79.9% for the professional liability insurance associated with the medical disputes. From the conclusions obtained as the above, many dentists had appeared to be exposed to the medical accidents and disputes, and the rate of the experience of these cases was also high. In the dental practice, the execution degree of the duties as a dentist was lower than the perception of the duties as a dentist, while the perception was good. However, in spite of carefully following the duties as a dentist, it seemed to be impossible to fundamentally prevent the medical accidents. Thus, dentists should always predict the possibilities of the medical accidents, and it is necessary to establish the impartial dental institutions and organizations through which dentists can settle the medical disputes.
URI
http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/125701
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2. 학위논문 > 2. College of Dentistry (치과대학) > 석사
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