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직장인의 금연캠페인에 대한 수용도 조사

Other Titles
 (A) research on the acceptance degree of adult workers for the anti-smoking campaign 
Authors
 김은희 
Issue Date
2004
Description
병원행정학과/석사
Abstract
[한글]

이 연구는 직장 성인들의 흡연 행태와 금연행태를 알아보고 수용도가 높은 금연캠페인은 무엇이며 이에 영향을 미치는 요인을 분석함으로써 효과적인 금연 유도 방안을 마련하는데 있다. 연구대상은 서울 소재 사업장 4곳을 임의 추출하여 현재 해당 직장에 근무하고 있는 직장인을 대상으로 하였으며, 자료수집방법은 구조화된 설문지를 이용하여 2004년 4월 23일에서 30일까지 각 사업장에 배포하고 자기기입식으로 설문하였다. 이중 249건이 분석에 사용되었으며 연구의 주요 결과는 다음과 같다.



첫째, 판매직과 사무직 업체의 직원은 비흡연자가 많았고, 업체별로 금연행태별는 차이가 없었다.



둘째, 금연캠페인 4가지 측면에 대한 수용도는 커뮤니케이션의 긍정적인 측면의 수용도가 가장 높았으며, 그 다음으로 커뮤니케이션의 부정적인 측면, 교육적 측면, 정책적 측면의 순이었다. 업체별 금연캠페인 수용도는 큰 차이가 없었으며, 금연 캠페인의 17개 항목 중에는 보험, 고용 및 승진 우대 정책의 항목에 대한 수용도가 가장 높았다.



셋째, 금연캠페인 4가지 측면에 대한 수용도에 영향을 미치는 요인을 알아보고자 다중회귀분석을 실시한 결과, 정책적인 측면의 금연 캠페인은 흡연량이 적거나 흡연을 늦게 시작할수록 수용도가 높았고, 교육적인 측면의 금연캠페인은 남자이거나 흡연을 늦게 시작할수록 수용도가 높았으며, 업체별로는 차이가 없었다.



넷째, 금연 캠페인 각각 17개 항목에 대한 수용도에 영향을 미치는 요인을 알아보고자 다중회귀분석을 실시한 결과, 이중 5개 항목만이 모형이 적합하였다. 5개항목 중 담뱃값의 경고문에 대한 수용도는 흡연량이 적고 흡연시작 연령이 늦을수록 높았으며, 공공장소에서 흡연시 벌금부과 정책에 대한 수용도는 판매직 업체가 사무직 업체에 비해 높았고 흡연시작 연령이 늦을수록 높았다. 또한 보험, 고용 및 승진 우대정책에 대한 수용도는 흡연시작 연령이 늦을수록 높았으며, 담배광고금지와 정기적인 금연교육은 남자가 여자에 비해 수용도가 높았으며 흡연량이 적을수록 수용도가 높았다.



결론적으로 업체별로 정책적인 측면과 교육적인 측면의 수용도를 높일 수 있는 정책은 흡연시작연령이 늦고 남자가 많은 사무직의 경우에 필요하며, 판매직의 경우 정책적인 측면의 수용도를 높일 수 있는 정책이 필요하였다.

이 연구의 제한점으로 초기 연구 설계와 자료수집 등 방법론상의 다소 미흡한 점은 있으나 효과적인 금연운동과 금연 캠페인을 위해 직장인을 대상으로 금연캠페인의 수용도를 다각적인 차원에서 분석하였다는 것이 연구의 의의라고 본다.

마지막으로 직장 성인의 금연성공이유가 개인적인 노력에 의한 건강에 대한 기대 때문인 것을 감안해 볼 때 니코틴 중독을 억제하며 금연에 대한 의지를 지속시켜 주는 다양한 금연전략과 금연프로그램이 직장을 중심으로 국가의 지원과 함께 체계적인 방향으로 나아간다면 직장 흡연자의 흡연율 감소에 도움을 줄 수 있을 것으로 생각한다. 특히 그 구체적인 방안으로 실현 가능한 범위 내에서 보상 및 벌칙을 내용으로 한 금연정책과 흡연으로 인한 각종 위해성, 금연으로 인한 건강향상을 내용으로 하는 금연교육이 동시에 이루어져야 할 것이다.





[영문]The purpose of this study was to examine the pattern of smoking behaviors and nonsmoking behaviors of adult workers and to provide effective ways to help smokers to quit smoking, by considering which anti-smoking campaign showed higher degree of acceptance and examining primary factors affecting it. Four companies located in Seoul were randomly sampled as subjects for this study. Data were collected through a questionnaire survey from April 23 to 30, 2004, and participants were asked to answer questions by self-description. Among questionnaires distributed, two hundred and forty-nine questionnaires were analyzed. The results of the analysis were as follows:



1. Workers in sales departments and in office had a tendency not to smoke, but there was no difference shown in the pattern of smoking behaviors of workers in each company.



2. Concerning the degree of acceptance related to four aspects of anti-smoking campaign, communication''s positive aspect showed the highest degree of acceptance, followed by communication''s negative aspect, educational aspect, and politic aspect. It was identified that the degree of accepting anti-smoking campaign made little difference in each company, and preferential policy of insurance, employment and promotion that were included in seventeen categories of anti-smoking campaign showed the greatest degree of acceptance.



3. According to the results of multiple regressive analysis that was conducted to examine factors affecting on the degree of acceptance related to four aspects of anti-smoking campaign, it was found that the less workers smoked or the latter they started smoking, the higher degree of acceptance for anti-smoking campaign was shown, with regard to anti-smoking campaign conducted as a policy. In addition, the results revealed that workers who were men or those who started smoking latter were more acceptable for anti-smoking campaign to educate them, but there was no difference among companies.



4. According to the results of multiple regressive analysis that was conducted to examine factors affecting on the degree of acceptance related to seventeen categories of anti-smoking campaign, only five out of them were appropriate for a model. It was shown in the results that the higher the degree of acceptance for warning printed on a pack of cigarettes was, the less workers smoked or the latter workers started smoking. With regard to the degree of acceptance for the policy to assess a fine on a person smoking in public places, workers employed in sales companies were more acceptable than office workers, and the latter workers started smoking, the more acceptable they were. In addition, workers who started to smoke latter were more acceptable for preferential policy of insurance, employment and promotion. Male workers were more acceptable than female workers, and workers who started to smoke latter were also more supportable, concerning the ban of advertisement for cigarettes and regular anti-smoking education.



In conclusion, the policy, that is appropriate to promote the degree of acceptance for anti-smoking campaign in both politic and educational aspect, is necessary for work in offices who started smoking latter and many male. It is required to establish a policy to improve the degree of acceptance for anti-smoking campaign in politic aspect for workers who are employed in sales companies.

This study has limitations in research methods such as designing the preliminary research and collecting data, but this study has significance, because it analyzed the degree of acceptance for anti-smoking campaign of adult works as subjects in multi aspects, to promote effect anti-smoking campaign.

Finally, considering the fact that most adults succeed in giving up smoking because they expect to be healthier through their own effort, it will be helpful to decrease the rate of smokers in work places, if a variety of strategies and programs, that are useful to control nicotinism and to keep the determination to quit smoking, are developed to help smokers to stop smoking and are carried out systematically with support of government.
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4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/121964
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