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간호사의 컴퓨터에 대한 태도와 불안

Other Titles
 Nurses' attitude and anxiety toward computer 
Issue Date
1992
Description
보건간호학과/석사
Abstract
[한글] 현대사회를 일컬어 정보사회라고도 한다. 이러한 정보사회의 개념은 의료분야에도 영향을 미쳐 병원에서 원무행정을 비롯한 많은 일반사무 및 진료지원업무에서 전산화가 이루어지고 있으며, 간호업무에서도 점차 전산화가 이루어지고 있는 추세이다 간호업무의 전산화를 효율적으로 실시하기 위해서는 사용자인 간호사의 컴퓨터에 대한 태도와 불안의 측정 그리고 간호사의 간호업무 전산화요구와 컴퓨터에 관한 교육요구를 파악하는 것이 필요하다. 본 연구는 간호사들의 컴퓨터에 대한 태도와 불안 정도를 조사하고, 간호업무 전산화요구 정도와 컴퓨터에 관한 교육요구 정도를 파악하여 앞으로 간호업무 전산화를 실시하는데 필요한 기초자료를 제공하기 위하여 시도된 연구이다. 본 연구의 대상은 서울시내의 3차 의료기관인 대학병원 3곳의 간호사 297명을 대상으로 하여 질문지를 이용하여 1992년 4월 20일 부터 4월30일 까지 자료를 수집하였다. 분석된 자료의 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 56.9%가 컴퓨터 사용경험이 있었으며, 64.2%가 컴퓨터에 관한 교육을 받은 경험이 있었다. 대상자의 97.0%가 컴퓨터에 관한 교육을 받기를 원하였으며, 97.7%가 간호업무의 전산화를 요구하였다. 2. 대상자의 컴퓨터에 대한 태도는 최저 20점에서 최고 100점까지로 평균 73.3점 이었으며, 대상자의 연령과 컴퓨터에 대한 태도는 통계적으로 유의한 차이가 있었다 (F=3.15, p<.05). 즉 대상자의 연령이 낮을수록 컴퓨터에 대한 태도는 긍정적이었다. 대학원에 재 학중인 대상자의 컴퓨터에 대한태도가 가장 긍정적이었고 (F=3.06, p<.05), 컴퓨터에 관한 교육을 요구하는 정도가 클수록 컴퓨터에 대한 태도가 긍정적이었으며 (F=19.42, p<.01),간호업무의 전산화 요구정도가 클수록 컴퓨터에 대한 태도가 긍정적이었다(F=27.88, p<.01). 컴퓨터에 대한 태도에 영향을 미치는 요인은 간호업무전산화요구 정도, 교육정도, 연령이었다. 3. 대상자의 컴퓨터에 대한 불안은 최저 20점에서 최고 80점으로 평균46.1점이었으며, 대상자의 연령이 높을수록 컴퓨터에 대한 불안이 높았으며(F=5.58, p<.01), 컴퓨터 사용경험이 없는 대상자가 사용경험이 있는 대상자보다 컴퓨터에 대한 불안이 높았다 (t=-3,0 2, p<.05). 간호대학을 졸업한대상자가 전문대학이나 대학원을 졸업한 대상자에 비해 컴퓨터에 대한 불안이 높았고 (F=4.29, p<.01), 수간호사나 일반간호사에 비해 책임간호사가컴퓨터에 대한 불안이 가장 높았다 (F=4.46, p<.01). 컴퓨터에 관한 교육을 요구하는 정도가 클수록 컴퓨터에 대한 불안이 낮았으며 (F=12.91, p<.01),간호업무 전산화요구 정도가 클수록 컴퓨터에 대한 불안이 낮았다(F=19.77, p<.01). 컴퓨터에 대한 불안에 영향을 미치는 요인은 간호업무전산화요구 정도, 컴퓨터 사용경험이었다. 위의 결과를 보면 간호사는 컴퓨터에 대하여 긍정적인 태도를 가지고있으나, 컴퓨터에 대한 불안은 보통의 불안을 가졌고 간호사의 간호업무 전산화를 요구하는 정도와 컴퓨터에 관한 교육을 요구하는 정도는 매우 높았다. 그러므로 효율적인 간호업무의 전산화를 위한 준비로 간호사의 컴퓨터에 대한 교육이 필요하며 이러한 교육에는 컴퓨터 불안에 영향을 미치는 요인이 되는 사용경험을 증가시키는 컴퓨터 실습을 겸한 교육이 필요하리라 생각된다.
[영문] It is said that we are living in an information-oriented society. The concept of this society which requires advanced information is also applied to medical field and thus such areas as financial sector in the hospitals have been automated in these days, The computerization of nursing area however, is incomplete, especially in Korea but it is being done gradually. The following several prerequisites should be studied before the automation of nursing area is carried out. Those are nurses' attitudes and anxiety toward computer and also the assessment of nurses' requirements for computerization as well as education on the usage of computer. The purpose of this study is to provide basic information for the computerization of nursing area by investigating the above mentioned prerequisities. For this study, the questionnaires were given to 297 nurses working for three hospitals and were collected during the period of April 20 to April 30, 1992. Those were analyzed using the statistics package SPSS, yielding frequency, percentage, t-test, Chi-square test, One-way ANOVA, Pearson Correlation and Stepwise Multiple Regression. The results of this analysis are as follows: 1. Nurses' ages ranged from 21 to 40 with a mean age of 27.2. The 56.9% of the respondents had the experiences of computer usage and the 64.2% of them had been educated on the computer. The 97.0% of them wanted to get computer education and the 97.7% of sampling required the computerization of nursing. 2. The mean of nurses' attitudes toward computer was 73.3 and the attitudes of younger-aged were more positive than the odder-aged. From the view point of education level, graduate nurses were the most positive. The more the requirement fur computer education and computerization of nursing, the more positive the attitudes toward computer. The elements which influences nurses' attitude toward computer were requirement for computerization of nursing , education level and age. 3. The mean of computer anxiety among nurses' was 46.1 and the anxiety of older was higher than the younger-aged. The group with no computer experiences as more anxious than experienced sampling. The head nurses were less anxious than the nurses-in-charge but were more anxious to computer than staff nurses. The more the requirements for computer education and computerization of nursing, the lower the degree of computer anxiety is. The elements which influences on computer anxiety were requirement for computerization of nursing and computer experience. Considering the above results, we could conclude that the computer education far nurses is inevitable to move their attitude positively and to lessen their anxiety on computer, especially the education with hands-on experiences is required.
URI
http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/118422
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2. 학위논문 > 4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > 석사
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