33 453

Cited 0 times in

서울시내 상업고등학교 여학생들이 느끼는 스트레스 생활사건의 심각성 정도와 대처방안에 관한 연구

Other Titles
 (A) study on the seriousness of stressful life events and way of coping by commercial high school femal 
Authors
 박현경 
Issue Date
1992
Description
보건간호학과/석사
Abstract
[한글]

본 연구는 서울시 상업고등학교 여학생들이 느끼는 스트레스 생활사건과 그 심각성 정도 및 대처방법을 조사하여, 학생들이 스트레스로 인지하는 생활사건을 파악하고 스트레스 상황시 적절하고 긍정적인 방법으로 스트레스에 대처할 수 있도륵 돕는 방법을 모색하기 위해 시도한 서슬적 조사연구이다.

연구 대상은 서울시내에 위치한 4개 상업고등학교 여학생들로 1학년189명, 3학년 276명으로 총 395명이며, 1992년 4월23일에서 4월 30일까지 질문지를 통하여 자료수집을 하였다.

연구도구는 Yeaworth, York & Hussey(1980)가 작성한 Adolescent Life Change Event Questionnaire(ALCEQ)를 이정숙, 조길자(1982)가 수정한 것을 기초로 하여, 본 연구를 위해 제작한 청소년들에게 스트레스를 일으키는 생활사건의 심각성정도에 관한 질문지와 Bell(1977)이 고안한 스트레스 대처방법을 기반으로 제작된 질문지를 이용하였으며 수집된 자료는 SPSS을 이용하여 전산처리하였다.

본 연구결과는 다음과 같다.

1) 대상자의 일반적 특성을 보면 1학년 189명, 3학년 206명으로 층 395명이며, 종교는 기독교 또는 천주교가 55.7%, 종교가 없는 학생이 29.6%이다.

성적은 상인 그뿐이 18.9%, 중이 74.8%, 라인 그룹이 6.3%이며, 가족 월수입은 100만원 이상이 48.3%, 50-100만원 사이가 44.2%, 50만원 이하가 7.5%며. 주거환경은 92.6%가 주택지에서 살고 있었다. 부모가 모두 생존한 경우가 85.l%이며 부· 모 또는, 부모 모두 사망한 경우가 107를 차지했다. 자신의 건강상태를 건강하다고 생각하는 경우가 55.4%이며, 문제 발생시 의논상대는 친구가 가장 많았으며(45.7%), 선생님이 가장 낮게 나타났다(0.5%).

2) 대상자가 경험한 스트레스 생활사건의 종류를 영역별로 보면 '학업 및 학교생활에 관한 내용'이 가장 많고, '가정에 관한 내용'을 가장 적게 경험했으며, 문항별로 보면, '성적 및 취업에 대한 부모의 기대', '수업시간의 졸음', '진로문제로 인한 고민', '외모와 관련된 것' 등이 97%이상의 학생들이 경험한 내용으로 나타났다. 대상자가 경험했던 스트레스 생활사건의 심각성정도를 영역별로 묶어서 보았을 때는 '가정에 관한 내용'이 가장 스트레스의 심각성 정도가 높았고, '자신에 관한 내용'이 가장 낮게 나타났으며, 문항별로는 '어머니의 죽음', '진로문제로 인한 고민', '믿을만한 친구가 없을 때'등이 가장 높게 나타났다.

3) 대상자들이 스트레스에 대처라는 방법을 보면 80%이상의 학생들이 '음악을 듣는다', '생긴 문제를 좋은 면으로 생각하려고 노력한다','다른 사람과 그 문제에 대해 이야기 한다', '조용히 그 문제에 대해 생각해 본다', '그 문제를 처리하기 위해 여러가지 다른

대책을 생각해 본다' 등 대부분이 긍정적이고 효과적인 대처방법을 사용하고 있었으며 대상자들이 사용하는 스트레스 대처방법 중 부정적인 대처방법들을 보면 '술을 마신다'는 경우가 18.8%, '물건을 던지거나 부순다'는 경우가 21%, '전혀 이야기를 하지 않거나 식사를 하지 않는다'도 38%이며 '욕을 하거나 싸움을 한다'가 26%이다.

4) 스트레스 생활사건의 심각성 정도에 따른 부정적인 대처방법 사용여부와의 관련성을 분석해 본 결과, '이성교재의 중단'이라는 생활사건에 대해 그 사용여부가 유의하게 관련이 있게 나타난 대처방법으로는 '술을 마신다'이며, '이성교제에 관해 의논할 상대가

없을때'의 생활사건과 유의하게 그 사용여부가 관련이 있게 나타난 대처방법으로는 '욕을 하거나 싸움을 한다'. '전혀 이야기를 하지 않거나 식사를 하지 않는다'이었다. '엄한 교칙 또는 교칙위반에 의한 처벌', '월경'이라는 생활사건과 그 사용여부가 유의하게 관련이 있는 대처방법으로는 '전혀 이야기를 하지 않거나 식사를 하지 않는다'이며, '친구의 비협조'와 '어떻게 이성교재를 해야할 지 모를 때'의 생활사건과 그 사용여부가 유의하게 관련이 있는 대처방법으로는 '물건을 던지거나 부순다'이었다.

5) 일반적 특성에 따른 스트레스 생활사건의 심각성정도를 분석한 결과, 성적만이 스트레스 생활사건의 심각성 정도와 차이가 있어 성적이 높은 그룹일수륵 스트레스의 심각성정도가 높게 나타났고 성적이 낮은 그룹일수륵 스트레스의 심각성정도가 낮게 나타났으나

통계적으로 유의하지는 않았다.

이상으로써 상업고등학교 여학생들이 스트레스로 느끼는 생활사건들은 인문계 고등학교 학생들과 마찬가지로 '학업 및 학교생활에 관한 내용'을 가장 많이 경험하였고, 대상자들이 경험했던 생활사건들 중 스트레스의 심각성 정도가 가장 높게 나타난 것이 '가정에 관한 내용'이었으며 스트레스 상황시 대부분의 학생들이 긍정적인 대처방법을 사용하고 있는 것을 알 수 있었다.

이와 같이 상업고등학교 여학생들이 스트레스로 느끼는 생활사건들과 심각성 정도 및 스트레스 상황시 사용하게 되는 대처방법의 파악으로 학교일선에서 학생 생활지도와 보건상담 및 교육을 실시하는 대에 실제적인 자료가 되어 활용될 수 있기를 기대한다.



[영문]

The purpose of this study was to identify the degree of seriousness of stressful life events that Commercial High School female students experience and to identify the ways in which they cope with it.

Further the study tried to identify effective and positive ways to help them to cope with the stress.

The subjects for this study were a randomized sample including a total of 395 female students attending in Commercial Females' High Schools in Seoul.

Data were collected for eight days from April 23 to 30, 1992.

Analysis of the data was done using descriptive statistics and x**2 -test.

The findings of the research were as following:

1)As to the general characteristics of the respondents, of the 375 students there were 189 students in the first grade and 206 in the third grade. In terms of religion, 55.7% were Christian or Catholic and 29.6% had no religion. In terns of their grades, 18.9% were of the top of their classes, 74.8% were in the middle and 6.3% were at the bottom. Regardings family income,48.3% of the students came from the families with a monthly income of a million won, 44.2% came from families earning between five hundred thousand and one million won. and the rest from families earning less than five hundred thousand won, Most of the students(92.6%) lived in residential areas. For 85.1% of them both parents are alive. When the students have problems, many of them seek advice from their friends while only 0.5% seek advice from their teachers.

2)This study found that most students have a lot of stressful events related to school life or grades but few students experience stress from home. However, the seriousness of the stress from home was shown to be much stronger than that from

school.

3)As for the ways to cope with these stressful life events, it was found that students used positive ways such as listening music, talking with other or thinking the problem over alone, while a small percentage of students use negative ways, such as, drinking alcohol , not talking and not eating or making harsh words and fighting with others.

4)This study found that in terms of the decrees of seriousness of the stressful life events and negative ways of coping with them, some stressful life event have a significant relationship to negative way of coping them.

5)When the degrees of seriousness of the stressful life events was examined according to the general characteristics of the subjects, it was found that they correlate with "grade", but it was not significant statistically.

It was also found that stressful life events that Commercial High School female students experienced were very much one related to their grade and school life like Humanities High School female students and the degree of the seriousness of the

stressful life events that the respondents experienced was shown to be somewhat high.

Most of the students used positive ways in coping with the stress. It is hoped that these findings will serve as a practical referance for teachers when they counsel with and provide the students with guidance programmes including heal th care.
Full Text
https://ymlib.yonsei.ac.kr/catalog/search/book-detail/?cid=CAT000000005686
Files in This Item:
제한공개 원문입니다.
Appears in Collections:
4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > Graduate School of Public Health (보건대학원) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/118416
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links