13 637

Cited 0 times in

소아간호학이론 및 임상실습균형에 관한 연구 : 질병을 중심으로

Other Titles
 (A) study on the balance of the theory of pediatric nursing and clinical practice - Disease oriented - 
Authors
 이호삼 
Issue Date
1978
Description
간호학과/석사
Abstract
[한글]

간호교육에서 큰 비중을 차지하고 있는 임상학습이 그 목적을 달성하기 위해서는 임상학습을 위한 제반 요소가 구비되어야한다. 이러한 요소의 하나로 환자를 들 수 있겠다.

이론학습에 포함된 종류의 질환으로 입원한 환자를 임상학습에서 경험하여 학생들이 강의실에서 배운 이론을 실제에 적용할 수 있어야 할 것이다.

본 연구 목적은 이론학습에 포함된 질환과 임상학습장에서 볼 수 있는 질환을 비교 검토하고 학생이 얼마나 많은 종류의 환자를 경험하고 있는지를 조사하여 일개 간호전문학교의 소아간호학교육의 이론과 실제가 균형을 이루고 있는지를 찾아냄으로 소아간호학교육을 평가 하고자 한다.

1. 연구대상은 서울 시내 일개 간호전문학교 졸업생 36명이다.

2. 연구자료는 연구대상자의 실습기간이었던 1975년 1월부터 1976년 12월말까지 임상학습장인 W병원에 입원한 소아과환자 1,415 명의 입원기록지와 일개간호전문학교 소아 간호학 교과목에 포함된 질환과 임상실습 경험보고서에 기록된 학생의 환자경험기록을 자료로 하였다.

3. 연구도구 및 분석방법은 세계보건기구가 규정한 질환의 계통별 분류 기준을 사용하였고 통계적 분석방법으로는 백분율을 이용하였다.

연구결과를 요약하면

1. 소아과 입원환자의 개통별 질환분포

호흡기계통 환자가 470명으로 총 소아과 입원환자 1,415명중 32.5 %을 차지하여 1위이고 다음은 감염성 및 기생충질환계통으로 27.8 %이었다. 그 이외의 질환계통은 모두 7.8 % 이하이었다.

2. 소아과 입원환자의 질환빈도의 순위는 폐염환자가 246명으로 총 입원환자중 17.4 %를 차지하여 1위이고 다음은 급성 호흡기감염으로 11.5 %(163명)이었다. 그 이외의 질환은 모두 6.7 % 이하이었다.

3. 학생별 임상학습경험을 통한 질환종류 및 경험횟수.

학생별 임상학습경험을 통한 경험질환종류는 139종류중 23.7 %인 33종류의 환자를 경험하였고 이것은 이론학습에 포함된 총167종류의 19.7 %에 해당된다. 학생별 소아과 환자의 간호경험은 평균 164회이었다.

4. 학생이 임상학습을 통한 질환별 환자경험 순위 분포.

임상에 많이 나타난 폐염과 급성호흡기 감염환자는 대상자전원인 36명이 경험하여 수위이다. 다음은 영양결핍증이 97.2 %(35 명), 폐결핵과 홍역이 944 %(34명), 전해질장애증과 화상이 91.7 %(33명), 미숙아가 88.9 %(32명), 의 순위이다.

5. 이론학습에 포함된 질환과 임상학습장에 나타난 질환 비교

소아 간호학 이론학습에 포함된 167종류의 질환중 83.2 %인 139종의 질환이 임상학습장에 나타났다. 그리고 소아 간호학이론학습에는 포함되었으나 임상학습장에서 볼 수 없었던 질환이 42종류임에 비하여 임상학습에는 나타났지만 소아 간호학 이론학습에 포함되지 않은 질환은 13종류이었다.

결론적으로 일개 간호전문학교 실습장인 W병원 소아과 병동은 이론학습에 포함된 질환의 83.2 %가 나타나 질환종류로 보아서는 비교적 실습장으로 적당하다고 보겠다. 그러나 질환의 빈도에 있어서는 일부 질환계통으로 치우쳐 있기 때문에 소아 간호학임상교육이 그 목적을 달성하기 위해서는 임상교육 방법에 대한 연구가 필요하다고 생각된다.

[영문]

To achieve the objective of clinical learning which is an intrical part of nursing education, thane are several essential parts to be fulfilled. One of them is a patient.

Through the experience of caring for a patient with a disease previously studied in theory learning, the student will be able to apply that which was learned to the actual situation.

Method of study

1. Study Object : 36 nursing students from the one of the Junior College of Nursing, graduating class of 1976.

2. Study Material :

A. Admission note of 1415 pediatric patients, admitted from January 1976 through December 1976, which was the clinical period of the above nursing students.

B. Syllabus for the pediatric nursing class, Junior College School of Nursing.

C. Study Tool and statistical analysis : Using the W.H.O. systemic classification as the tool and for the analysis of the data, percentage was used.

Summary of the major findings.

1. Distribution of disease of admitted pediatric patients according to Systems. Respiratory system patients were 32.5 %(460) of the total 1415 admitted pediatric patients. This ranked as number 1. Second in rank was infection and parasitic disease system(27.8 %). Each of the remaining diseases systems were below 7.8 %.

2. Distribution of diseases of admitted pediatric patients ranked by frequency. Pneumonia ranked first as 17.4 %(246 patients) of the total admitted patients. Acute respiratory infection ranked second with 11.5 %(163 patients). Each of the

other diseases were below 6.7 %.

3. Kinds of diseases and number of experiences averaged per student through clinical learning experience on the ward. Average student experience totaled 33 kinds of disease or 23.7 % of the total clinical ward diseases and indicating only 19.7 % of the diseased studied (167). Average number of students' experiences is 164.

4. Rank distribution of diseases experienced through clinical learning. Pneumonia and acute respiratory infection ranked first as 100%(36 students) of students. Next in rank, nutrition deficiency, 97.2% (35 students), followed by T.B. and measles each having 34.4% of students, electrolyte imbalance and burns, each were 91.7% and premature was 88.9%.

5. Comparition of diseases studied and diseases appearing in the clinical learning place. 167 diseases studied in class, 83.2%(139 diseases) appeared on the ward and 42 diseases which were not studied in class as appear. Thirteen diseases which were not studied in class as appeared on the ward.

Conclusion :

In evaluating a clinical practice area according to appearance of diseases. In evaluating W. Hospital pediatric ward as a clinical area according to appearance of disease suitable as 83.2% of diseases studied appeared on the ward. However frequency of occurance of these disease were not uniform, thus study is needed to determine how best to reach the goal of pediatric nursing education.
Full Text
https://ymlib.yonsei.ac.kr/catalog/search/book-detail/?cid=CAT000000005870
Files in This Item:
제한공개 원문입니다.
Appears in Collections:
3. College of Nursing (간호대학) > Dept. of Nursing (간호학과) > 2. Thesis
URI
https://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/116734
사서에게 알리기
  feedback

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse

Links