Cited 0 times in

1차의료기관 전산화에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 의사를 중심으로

Title
 1차의료기관 전산화에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 의사를 중심으로 
Other Titles
 (A) study on the factors influencing computerization of clinics 
Issue Date
1990
Publisher
 연세대학교 보건대학원 
Description
보건학과/석사
Abstract
[한글] 우리나라는 전국민의료보장 제도와 의료전달체계의 실시로 병·의원 관리의 효율성제고와 합리적인 방안의 기대가 증가하고 있다. 전산화 제도의 도입으로 인해 병·의원업무에 있어서 효율성이 높아지고 의사결정의 질도 향상될 것으로 기대된다. 그러나 전산화에 대한 실증적인 연구가 매우 드물기 때문에 1차 의료기관 전산화 실태와 문제점을 파악하지 못하고 있는 실정이다. 이 연구에서는 우리나라 1차 의료기관 전산화에 영향을 미치는 요인을 분석하고, 문제점을 도출하여 그 발전방향을 제시하는 데 목적이 있다. 이에 따라 전국 1차 의료기관 의사 750명중 212명이 응답해 28.3%의 회수율을 보였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 1. 전산화의 필요인식도가 높은 의사들이, 연령은 낮아질수록 지역은 그 규모가 작아질 수록 전산화가 되어 있었다. 2. 전산활용 업무단계는 1단계인 보험청구 업무가 가장 많았으며 전산화기간은 1년 미만이, 의사직업에 만족하는 의사들이 많았다. 3. 전산화 필요인식도가 높으면서 의사직업에 만족할 때 전산화 만족도가 높았다. 4. 전산화 기간이 길어질수록 전산화 인식도가 높은 반면 전산화 만족도는 낮아 졌다. 5. 전산화 문제점은 소프트웨어가 다양하지 못하다와 아프터 서비스가 원활하지 못하다가 가장 많았다. 6. 전산화 발전방향과 관련되어 확대 적용할 분야로는 의료기관과 보험자 단체간 전산망 구축과 접수·진료·검사 등의 온라인 화가 많았고, 국가보건 전산망의 기대효과는 새로운 보건의료 정책의 습득과 의료보험 청구기간의 단축이 가장 많았다. 이상의 연구 결과 1차 의료기관의 전산화를 증진시키기 위해서는 최고 의사결정자의 전산화 필요 인식도를 높여야 하며, 전산활용 단계업무는 1단계인 보험청구 업무를 중심으로 전산화가 이뤄지고 있으므로 환자서비스 향상에 목적을 둔 진료부문의 전산화를 증진 시켜야 하며, 표준화된 소프트웨어와 하드웨어를 수립하고 국가보건 전산망 설립의 전 단계인 병·의원 전산망 구축으로 의료기관간에 정보가 호환될 수 있게 하여야 한다. 그러나 이 연구에서는 1차 의료기관인 의원급 만을 연구의 대상으로 하였지만, 의료전달체계 실시를 고려한 1·2·3차 의료기관에 대한 의료기관 형태별 특성에 관한 실증적인 연구가 요망된다.
[영문] Since the korean Government started "National Health Insurance System" and "Health Care Delivery System" July 1989, there are an increasing expectations on effectiveness and efficiency through computerization of hospitals. While there were several studies on hospital computerization, none was focused on only clinics. The purpose of the study was to analyze problems that we are facing for the computerization in clinics. Questionaires were mailed randomly and 212 physicians out of 750 were responded from Feb. 26 to March 10, 1990. The results were as follows : 1. The doctors with better understanding about computer, younger age and resided in the smaller area tended to computerize their clinics. 2. Insurance billing process was the major area of computerization. Most physicians were pleased with their computer system for the first installation year. 3. The satisfaction with the computerization was the highest when doctors had good understanding about computer and they are satisfied with their job. 4. While the level of doctors understanding about computer was increased as the period of computerization increased, they became dissatisfied with the computerization. 5. Most common complaints on computerization were : lack of comprehensive softwares and hardware maintenance. 6. Areas for future development, mostly recommended by doctors, were on-line hospital system and computer network between the health insurance cooperatives and hospitals. Most doctors expected the national health information network to provide information on national health policy and to reduce insurance claim period. As an implication for further study, in order to compare these results with the findings from secondary and tertiary hospitals, the same set of questionnaires should be used to survey them. This will help provide information to develop to develop a policy to effectively promote computerization at various levels of hospitals.
URI
http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/116398
Appears in Collections:
2. 학위논문 > 4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > 석사
Yonsei Authors
사서에게 알리기
  feedback
Fulltext
교내이용자 서비스로 제공됩니다.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse