Cited 0 times in

종합병원에 있어서 컴퓨터 사용자의 참여도와 정보 만족도에 관한 연구

Title
 종합병원에 있어서 컴퓨터 사용자의 참여도와 정보 만족도에 관한 연구
Other Titles
 (A) study of computer user involvement and information satisfaction in hospitals
Issue Date
1988
Publisher
 연세대학교 보건대학원
Description
보건학과/석사
Abstract
[한글] 정보 사회의 발달과 더불어 병원 정보체계의 도입으로 인해 병원 업무에 있어서 효율성이 높아지고 의사결정의 질도 향상되는 여러가지 효과가 기대된다. 이 연구는 우리 나라 병원의 전산 도입이 증가 추세에 있는 시점에서 사용자들의 참여도와 정보 만족도를 분석하고 이어 영향을 미치는 요인을 도출함으로서 병원 정보체계의 효율성을 높이고자 하는데 그 목적이 있다. 이에 따라 1787년 현재 전산이 설치되어 비 교적 운영이 잘되고 있는 8개의병원을 선정하여 전산 도입시기에 따라 조사하였으며 전산 사용자 353명중 302명이 응답해 85.6%의 회수율을 보였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 1. 사용자 참여도를 전산도입 시기에 따라 분석한 결과 81년 이전 병원군에서 전산 교육 정도는 낮았으나 전산 업무의 타당성 및 정보파악에 대해 의논하는 정도가 높았다. 그러나 84년 이후 병원군에서는 전산도입시 사전연습 정도 및 업무의 평가 정도가 높았다. 2. 사용자의 정보 만족도를 전산 도입시기에 따라 분석한 결과 81년 이전 병원군에서 타업무 출력의 용이성 및 정보의 정확성에 대해서는 부정적이있으나 업무의 효율성에 대한 만족도는 높았다. 그러나 84년 이후 병원군에서는 필요한 정보의 용이성, 정보의 범위, 전산업무태도가 긍정적이었다. 3. 사용자의 참여도에 영향을 미치는 변수는 타업무 출럭의 용이성, 정보의 범위, 효율성이었으며 정보 만족도에 영향을 미치는 변수는 전산업무에 대한 평가 정도, 전산 교육기간이었다. 4. 전산 도입시기별 사용자 참여도에 따른 정보 만족도는 81년 이전 병원군 및 81-84 병원군에서는 참여도에 따라 정보 만족도에 유의한 차이가 업었으나 84년 이후 병원군에서는 참여도가 높은군에서 정보 만족도가 가장 높았다. 이상의 연구결과 성공적인 전산운영의 중요한 척도인 정보 만족도를 증진시키기 위해서는 사용자 참여도를 높여야 하며 사용자 참여도에 영향을 주는 변수인 정보의 범위, 전산 업무의 효율성, 타업무 출력의 용이성 등을 고려해야 한다. 그러나 이 연구의 대상이 된 병원들은 전산도입시기는 같지만 병상수, 소재지, 대학부속병원 여부 등에 따라 사용자 참여도 및 정보 만족도가 다를 수 있으므로 향후 이에 대한 연구에서는 그 특성이 비슷한 것끼리 비교 연구하는 한편 종적인 연구를 시행함으로써 전산업무의 효율성을 높이기 위한 노력이 요망된다.
[영문] The Purpose of this study is to analyze the relationship between user involvement and information satisfaction. In order to identify the related factors influencing user involvement and information satisfaction in hospitals, 353 employees froth 8 hospitals were surveyed using self-administered questionnaires from September 21 to September30, 1987. Of 353 employees, 302 employees were responded (response rate was 85.6%). The results were as follows : 1. According to the timing of introduction of computer, hospitals were divided into the three groups, prior to 1981, from 1981 to 1984, and after 1984. About the user involvement, while the users from the first group were less educated to computer than other groups, they communicated better about the appropriateness of computer applications and information requirement. On the other hand, the users from the third group were more actively participated in the Preparation of the computerization and the evaluation of the system. 2. About the information satisfaction, while the users from the first group were negative about the accessibility of information from other departments and accuracy of information, they were satisfied with the efficiency of the job. On the other hand, the users from the third group were satisfied with accessibility of necessary information, scope of information, and attitude toward computerization. 3. Factors influencing user involvement were accessibility of information from other departments. scope of information, and efficiency of job : whereas the factors influencing information satisfaction were the level of communication regarding information requirement and length of computer education. 4. While the information satisfaction according to user involvement were not significantly different for the users from the first two groups, the users from the third group who were actively participated in the development were most satisfied with the system among all users. In summary, in order to increase information satisfaction which is the most important success factor, the effort should be trade to increase user participation which may be accomplished by emphasizing the aforementioned factors influencing user involvement. As an implication for further study, more homogeneous groups of hospitals according to the number of beds, location, ownership of hospital should be selected and compared to identify the key factors contributing to the successful implementation of the hospital information system.
URI
http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/116015
Appears in Collections:
2. 학위논문 > 4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > 석사
Yonsei Authors
사서에게 알리기
  feedback
Fulltext
교내이용자 서비스로 제공됩니다.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse