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일부 초.중.고교 교사들의 피로자각증상에 관한 비교분석

Issue Date
1984
Description
보건학과/석사
Abstract
[한글] 본 연구는 교사와 피로자각증상과의 상호관계 및 초·중·고고 교사들의 피로도를 비교 분석하기 위한 것이다. 1983년 10월중 「자각증상조사표」에 의한 인천시내 국민학교 교 사(101명), 중학교 교사(100명) ,고등학교 교사(100명)등 총 301명의 교사를 조사대상으 로 했으며 신체적, 정신적, 신경감각적자각증상의 세항목에서 해당되는 증상을 조사하였 는데 피로조건과 피로도간의 관계를 분석하기 위하여 연령, 교직경력, 주당수업시간, 성 별, 수면시간, 통학지별, 건강상태별로 각 증상군에서 피로도와의 관계를 보았으며 자료 는 전산처리에 의해 분석하였다. 이상의 조사연구에서 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 전체적인 각 증상군의 종합호소율을 비교하여 보면 교사의 피로도는 신체적, 정신적 , 신경감각적 순으로 높았으며 「정신작업형」에 속하며 각 항목별 평균호소율을 보면 신 체적자각증상은 「온몸이 나른하다」가 44.9%, 정신적 자각증상은 「기억력이 떨어진다」 38.2%, 신경감각적자각증상에서는 「허리가 아프다」 32.2%로 각각 최다의 호소율을 보 이고 있다. 2. 초·중·고교 교사들의 피로도 비교에 있어서 각 증상군에서 국민학교 교사가 가장 낮은 호소율을 보였고, 고등학교 교사가 다음이었고, 중학교 교사가 가장 높은 호소율을 나타냈으며 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 3. 연령과 교직경력이 많아질수록 피로호소율이 점차로 낮아지는 경향을 나타내고 있다 . 4. 주당수업시간별로 본 피로자각증상에서는 주당수업시간이 많아질수록 평균호소율이 현저히 높았고 성별로 본 피로자각증상에서는 남녀 교사가 거의 비슷하였으나 신체적, 신 경감각적자각증상은 여교사가 남교사보다 높았다. 5. 수면시간별로 본 피로자각증상에서는 수면시간이 길어질수록 피로도가 점점 낮아졌 고, 통학지별로 본 피로자각중상에서는 서울에서 다니는 교사가 인천거주교사보다 높았다 . 6. 건강상태별로 본 피로자각증상에서는 정신적 피로도의 경우는 유의한 차이가 없었으 나 신체적, 신경감각적자각증상에서는 건강상태에 따라 유의한 차이가 있었다.
[영문] This study intends to make an analysis and a comparison, of subjective symptom of fatigue of primary and secondary school teachers. Randomly sampled out from schools in Inchon were 301 teachers, including 101 from primary Schools, 100 from junior high schools, and 100 from senior high schools. To effectively analyse the subjective symptom of fatigue was utilized a questionnaire method form that requires the respondent to indicate by marking "0" his corresponding one of three divergent choises-physical fatigue, mental fatigue and neuro-sensory fatigue. This study depends on a fatigue comparison table on primary, junior and senior high school teachers, and variables on their ages, teaching experience. teaching hours per week, sleeping hours, marital status, sexes, commuting areas, health status, by which an analysis and a comparison are made of subjective symptoms of fatigue. The obtained findings were as follows; 1. A general tendency of teachers' complaints of fatigue indicates a type of fatigue of mental work by showing that fatigue is shown in order of physical > mental > neuro-sensory fatigue. For an average percent of complanints against subjective symptoms, physical fatigue shows the highest ratio by 44.9% in "getting tired of the whole body," mental fatigue by 38.2% in "becoming apt to forget things," and neuro-sensory fatigue by 32.2% in "suffering low back pain." 2. A comparison of fatigue of primary, junior and senior high school teachers discloses in the primary school teacher group the lowest fatigue-complaining ratio in each one of symptoms, and reveals symptoms of fatigue in order of senior, junior high school teachers, then, points out a statistically significant difference among them. 3. The longer the age or years of teaching experience of teachers are, the lower average percent of complaints against subjective symptoms they express. 4. The more teaching hours per week they have, the more subjective symptoms of fatigue they complain of. A similar mental fatigue is shown between both sexes, but higher physical and neuro-sensory symptoms of fatigue the female complain of than the male. 5. The longer the sleeping hour is, the lower the fatigue. The subjective symptoms of fatigue, as viewed from teachers' commuting areas, presents more complaints of fatigue in those who commute from Seoul, than those from within Inchon. 6. A subjective symptom of fatigue when determined from health status gives no significant difference in mental fatigue, but indicates according to the health status a significant difference by p<0.05, in physical, neuro-Sensory fatigue.
URI
http://ir.ymlib.yonsei.ac.kr/handle/22282913/115469
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2. 학위논문 > 4. Graduate School of Public Health (보건대학원) > 석사
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